Pages

Thursday, 30 January 2025

RevolutionRace: Q2 2024/2025

Idag offentliggjorde RevolutionRace (RVRC) sin Q2-rapport i sitt brutna räkenskapsår. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien.

Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation eller rådgivning. Jag äger aktier i RevolutionRace.

God försäljningsnivå i en utmanande marknad och fortsatt branschledande marginaler

I Q2 levererade RVRC en nettoomsättning på 684 mkr (613), vilket innebär en tillväxt på 12%. I lokala valutor uppgick tillväxten till 11%. Givet den fortsatt utmanande marknaden tycker jag att RVRC presterar mycket väl. Jag hade förväntat mig en försäljning på 654 mkr, vilket skulle ha inneburit en tillväxttakt på 7%.

Försäljningsökningen är primärt drivet av ökad volym, då bolaget uppger att man inte har varit särskilt aktiva med att höja priserna.

Bolaget har tidigare guidat för att marknaden behöver vara bättre för att man ska uppnå sitt finansiella mål om en tillväxt på 20%. Även om tillväxttakten ligger under bolagets finansiella mål råder det ingen tvekan om att RVRC vinner marknadsandelar. Bland annat kom nyligen statistik om att det svenska sportindexet uppvisade en negativ försäljningstillväxt om 2,9% i Q4 2024 (vs. att RVRC presterade en tillväxt i Sverige på 15%).

I Q2 stod Tyskland för 50% av RVRCs totala försäljning. Trots alla negativa rubriker som kommer kring den ekonomiska utvecklingen i Tyskland lyckas RVRC öka sin försäljning i landet med 12% i lokal valuta. Det är imponerande. Totalt sett står nu region DACH för 58% av nettoomsättningen. RVRC uppger att även Österrike och Schweiz växer bra, där det också nämndes att Österrike nu är bolagets tredje största marknad.

Den sammanlagda försäljningen i Österrike och Schweiz uppgick i kvartalet till 60 mkr, vilket kan jämföras med försäljningen i Sverige som uppgick till 74 mkr. Sverige är RVRCs näst största marknad och i kvartalet uppvisades (som nämns ovan) en tillväxt i Sverige på 15%.

Den svenska marknaden har länge varit utmanande. RVRC uppger dock att man har börjat se initiala tecken på en förbättring på den svenska marknaden. Totalt växte region Norden med 9% i kvartalet, där den finska marknaden är fortsatt svag.

Om utvecklingen i DACH och Norden var solid, var utvecklingen i Övriga världen svagare. Tillväxten i lokal valuta i Övriga världen uppgick till 4%. Storbritannien är största marknaden inom detta segment och man växte där också snabbast. Sedan uppvisades tillväxt också i bland annat Polen och Nederländerna. 

När det kommer till Övriga världen har RVRC nu gått live – och fått sina första kunder – i Australien, Nya Zealand och Sydafrika. Man ska dock inte ha några förhoppningar om att dessa marknader ska bidra signifikant till försäljningen under åtminstone det medellånga perspektivet. 

Marginalmässigt hade jag i mitt Excel-ark skissat på ett rörelseresultat på 131 mkr och en rörelsemarginal på 20,0%. RVRC redovisade ett justerat rörelseresultat på 162 mkr och en justerad rörelsemarginal på 23,6%. Det var ett imponerande utfall.

Även bruttomarginalen hålls fortsatt uppe väl. Bruttomarginalen uppgick till 70,3% (70,2%). RVRC uppgav att aktiviteten när det kommer till prisnedsättningar var i samma härad som under motsvarande kvartal föregående år.

Mina reflektioner

Jag tycker att RVRC levererade en stark rapport givet omvärldsläget. Det finns många positiva aspekter att lyfta fram kring RVRC, bland annat:

  • Hög kundnöjdhet
  • Ökade marknadsandelar
  • Stark finansiell ställning (nettokassa på 270 mkr)
  • Starka kassaflöden
  • Löpande breddar produkterbjudandet (t ex alpinkollektion som växer 300% i år) 
  • Förtroendeingivande VD och CFO
  • Branschledande marginaler
  • Återköp och makulering av aktier

När det gäller tillväxten framöver är tesen att Övriga världen ska vara en viktig tillväxtdrivare för RVRC. Den svagare tillväxtsiffran i Q2-rapporten är därmed lite bekymmersam. Å andra sidan är RVRC tydliga med att man inte vill växa utan lönsamhet. Bolaget opererar med minst break-even på samtliga marknader man är verksam på.

Man har också ett allmänt stort fokus på att hålla marginalerna på en bra nivå. Det innebär (1) att man inte kommer att prisa in (mer än att man redan ligger långt lägre i pris än de flesta konkurrenterna) för att få nya kunder och (2) man kommer inte att satsa extra mycket på marknadsföring för att attrahera nya kunder.

Vidare uppgav RVRC att Q2 är ett kvartal som man har mycket kampanjer i (t ex vid Black Week), där mycket kommunikation görs till redan befintliga kunder (t ex att skicka ut erbjudanden till alla som prenumererar på mejlutskick från RVRC).

Min syn på aktien

Efter dagens rapport skruvar jag upp min förväntan på helåret 2024/2025. Jag skissar på en nettoomsättning på 2 012 mkr och en justerad vinst per aktie på 2,94 kr. När dessa rader skrivs handlas aktien till kursen 48,14 kr. Det ger ett P/E-tal på 16,4. EV/EBIT-multipeln landar 12,3.

Marknaden handlar i skrivande stund upp aktien med över 7% idag. Jag tycker det är en rättvis uppgång och anser att aktien har fortsatt mer att ge. Mitt motiverade värde för RVRC-aktien uppgår till cirka 60 kr.

No comments:

Post a Comment