Todd är en av Evolutions och branschens allra klarast lysande stjärnor. Han jobbar som Chief Product Officer på Evolution.
I förra veckan presenterade podden The Synopsis ett mycket intressant avsnitt där Todd intervjuades. Nedan är några exempel på anteckningar jag tog när jag lyssnade på podden.
Todd har jobbat på EVO sedan 2015. Dessförinnan var han Vice President of Gaming Operations at MGM Resorts International. När EVO som ett privat bolag från Europa sökte upp Todd och ville att han skulle börja jobba hos dem, då tyckte han att EVO var för små.
EVO gav dock inte upp. När bolaget börsnoterades frågade man återigen Todd om han ville ansluta sig till EVO. Det slutade med att Todd fick ett möte inbokat i London med Jens von Bahr och Martin Carlesund. Efter en del övertalning lyckades von Bahr och Carlesund få Todd att skriva på anställningskontraktet. Det har visat sig vara en oerhört lyckad manöver för EVO.
Todd uppger att han alltid har haft en fascination till själva kasinospelen, men att han själv aldrig har varit någon stor spelare. Med Todd i spetsen har EVO kommit att utveckla hela kasinomarknaden, bland annat genom att man skapade genren Game Show.
Syftet med Game Show-kategorin var att attrahera nya spelare som inte sedan tidigare spelade EVOs spel. Han frågade sig då ”hur spelar man spel som inte är bordsspel?”. Denna tankeprocess var startskottet i det som sedan kom att mynna ut i det första Game Show-spelet, nämligen spelet Dream Catcher.
Todd ställer sig löpande frågan ”Vad kan vi göra för att kunder som idag inte vill spela våra spel ska vilja spel våra spel i framtiden? Det är en tanke och en process som borgar för kontinuerlig innovation, något som krävs för att EVO ska fortsätta inneha den långsiktiga marknadsdominansen.
Om du bara gör ett spel 95% färdigt, då har du bara kommit halvvägs till målet. Todd strävar efter perfektion, där det är de sista fem procenten som utgör halva jobbet. EVOs fokus är alltid på ”design to perfection”.
Såväl speloperatörerna som slutkunderna har ett begränsat time-span, så spelen måste vara perfekta från start. EVO präglas också av en “culture of excellence in everything we do”. Med en sådan kultur och EVOs nuvarande marknadsposition är det svårt för konkurrenter att replikera EVOs framgång.
I intervjun pratas det en hel del om RTP (Return to Player). Baccarat uppges vara världens mest populära spel, där uppgår RTP till 99%. För EVO, som har ett obegränsat antal platser vid sina bord, strävar man efter att ge kunderna långsiktig underhållning. Man vill ge kunderna chansen att spela länge, samt ge dem möjlighet att vinna något stort. Todd lyfter också fram att han anser ”volatility” vara viktigare än nivån på RTP. Kunderna gillar spel där man har möjlighet att vinna stort.
I grund och botten tenderar folk att gilla ett spel när de vinner och inte gilla ett spel när de förlorar. Det gör att det är svårt att spekulera kring vilka spel som kommer att slå stort. Todd uppger att man kollar av alla spel som finns på marknaden (såväl EVOs egna som konkurrenternas spel), men han påtalar att man ägnar sig åt detta i en mindre omfattning än vad folk generellt tror.
Todd anser det fascinerande att se hur konkurrenter kopierar EVOs spel utan att veta varför de gör som de gör. Exempelvis kan en konkurrent kopiera en sak i ett EVO-spel som syftar till att supportera en annan funktion, men konkurrenten utvecklar sedan inte funktionen som skulle supporteras. Det gör således den kopierade delen överflödig.
Enligt Todds syn kommer det att vara väldigt svårt att ta över EVOs starka marknadsposition även om man har obegränsat med pengar. Speloperatörerna gillar EVO och EVO kommer kunna göra allt eventuella nya aktörer kan. Skulle nya aktörer konkurrera genom att exempelvis sätta RPT till 100%, då kommer spelarna att gilla det men kasinot kommer inte gilla det.
Spelarna gillar EVOs spel. Spelarna är de sista som kommer att välja spel från andra leverantörer. ”Evolution is a brand. You don’t want to change brand, it doesn’t get any more value”. Todd lyfter också upp att ”The greatest operators tend to always want to put the best games in front of their customers”.
One Stop Shop är en pipeline som går från EVO till speloperatörerna. Via denna pipepline kan EVO pusha igen alla sina varumärken. Det skapar en oerhört effektiv integrationslösning från speloperatörerna sida, som då slipper att hantera en lång rad olika integrationslösningar. Det är flera speloperatörer som inte har Nolimit Citys spel, vilket de nu lätt kan få genom One Stop Shop.
Sammantaget beskrivs One Stop Shop som den bästa distributionskanalen inom kasino. Det är även möjligt att EVO framöver kommer att integrera tredjepartsspel i sin distributionskanal.
När det kommer till slot-marknaden så är det en mycket konkurrensutsatt marknad. Endast under december släpptes 2 500 nya spel på marknaden. Todd uppger att NetEnts spel känns lite gamla. Spelarna vill idag ha tips om bra spel. De vill inte scrolla igenom alla spel själva och försöka hitta intressanta spel.
Trovärdigheten som kommer med live casino (vs. slots) är den viktigaste faktorn som Todd lyfter upp på frågan varför live casino är så populärt. För en del spelare handlar det dock också om den sociala aspekten som kommer med live casino. Att ha en video för att se vad som händer i realtid gör också att spelarna tenderar att känna sig mer delaktiga.
Todd spånar om att online casino framöver kommer att ses som en allt mer godtagbar form av underhållning. Samtidigt kommer också spelen fortsätta att bli bättre och bättre. Att spela liva casino innebär i regel också mindre rökfyllda lokaler (vs. landbaserade kasinon), vilket är något många spelare önskar. Live casino gör också att man slipper sätta sig i bilen och åka till ett kasino en bit bort, istället kan man njuta av upplevelsen hemma i sin egen soffa. Las Vegas är dock en annan sak då det är en helhetsupplevelse som innefattar många fler saker än att ”bara” spela på kasino.
Todd indikerar att i början av 2026 kommer EVO lansera ett spel som potentiellt kan bli större än Crazy Time. Det kommer vara ett spel som EVO lanserar där man inkluderar alla de lärdomar man dragit genom historiens lopp.
Något som finns på de flesta EVO-investerare risklista är att Todd kommer att lämna EVO. På frågan vad som skulle krävas för att Todd skulle lämna EVO svarade han något i stil med följande: EVO är en plattform för Todd där hans (och hans kollegors) jobb kan synas. Han älskar den här affären. Det är Todd och hans team som driver branschen framåt.
Om ovanstående svar kanske inte var det allra mest betryggande (ur en aktieägares perspektiv) så kändes det bättre när han la till att inget inom iGaming skulle kunna få Todd att lämna EVO. Han påtalade också att det verkliga kärngänget hos EVOs produktteam är detsamma som var med och skapade Dream Catcher.
Avseende Crazy Time finns det flera saker som Todd skulle vilja se vara annorlunda om man gjorde om spelet idag. Han säger dock att man sällan går in och ändrar i redan befintliga spel. Istället tar man med sig sina lärdomar och utvecklar nya spel.
En av Todds största ”rädslor” kring EVO framöver är om man skulle lansera en rad lite sämre spel. Han oroar sig däremot inte för att någon välkapitaliserad aktör kommer in på marknaden och vill utmana EVO. Han oroar sig inte heller för att någon konkurrent ska lansera ett fantastiskt spel. Om så sker, skulle det kanske rent av öka intresset för live casino ytterligare och således behöver det per se inte vara negativt för EVO.
Idag kopierar konkurrenterna EVO-spel som är 5-6 år gamla. Todd ställer sig själv frågan ”Is Evolution’s future extremely bright? Han besvarar frågan med ordet ”Absolutely”.
Mycket bra inlägg för oss som inte lyssnat på intervjun. Tack för sammanfattningen.
ReplyDeleteAktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier