Idag är det analysfokus på bloggen.
I veckan har klädjätten H&M redovisat siffrorna för Q2 2025 i sitt brutna räkenskapsår. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien. Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation.
Svagare försäljning men högre lönsamhet än väntat
I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 1% i kvartalet. Detta trots att antalet butiker var 4% lägre än vid utgången av jämförelsekvartalet. Justerat för butiksstängningarna ökade nettoomsättningen med 3%. Totalt nettostängde H&M 47 butiker (19) i kvartalet.
Ofördelaktiga valutakurser gjorde att nettoomsättningen omräknat till svenska kronor sjönk med 5% jämfört med Q2 2024. Drygt 30% av nettoomsättningen kom från online-kanalen. Ser man på försäljningen ur ett geografiskt perspektiv levererade Södra Europa högst tillväxt i lokala valutor (+7%), därefter följde Nord- och Sydamerika (+3%). Sämst utvecklingen uppvisades i Östra Europa (-5%) och Norden (-4%).
Bruttomarginalen sjönk från 56,3% till 55,4%. Bruttomarginalen påverkades negativt främst av externa faktorer såsom en dyrare US-dollar och höga fraktkostnader, vilka hade fördyrat inköpen för det andra kvartalet. Vidare hämmades utvecklingen av investeringar i kunderbjudandet. De externa faktorerna som påverkat inköpen negativt under det första halvåret väntas vända till att bli positiva inför det andra halvåret.
Rörelseresultatet uppgick till 5 914 mkr (7 098), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 10,4% (11,9). Förutom den lägre bruttomarginalen har även här negativa valutarörelser bidragit till att hämma utvecklingen.
Sjunkande kassaflöde, men solid finansiell ställning
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 8 528 mkr, en nedgång från 12 600 mkr i Q2 2024. Jämfört med föregående år påverkades kassaflödet negativt av bland annat ett minskat rörelseresultat, högre rörelsekapital och högre skattebetalningar.
Vid utgången av maj 2025 uppgick H&Ms likvida medel till 16 262 mkr (24 246). Inklusive outnyttjade kreditfaciliteter uppgick den totala likviditetsbufferten till 35 828 mkr (42 572). Nettoskulden inklusive leasingskulder i förhållande till EBITDA uppgick till 1,5 (1,3) med en finansiell nettoskuld om 605 mkr (-7 961).
I kvartalsrapporten skriver H&M att man ska återköpa som mest 1,1 miljoner aktier, vilket motsvarar mindre än 0,1% av antalet utestående aktier. Syftet med återköpen är att säkerställa leverans till incitamentsprogram. Det är därmed inte aktier som köps för att makuleras.
Mina tankar
H&M levererade en rapport vars nettoomsättning kom in lite under mina estimat, medan lönsamheten kom in högre. Sammantaget gjorde det att resultatet per aktie hamnade i det härad jag hade skissat på.
Ser man på varulagret, som ständigt är i fokus när man följer H&M, uppvisades en ökning med 1% både i svenska kronor och i lokala valutor. I Q1 var ökningstakten 11% i lokala valutor. Utvecklingen av varulagret är därmed i en mindre negativ trend nu jämfört med i Q1.
Positivt är också att varulagret volymmässigt är lägre nu än vad det var vid utgången av Q2 2024. Att varulagret ändå vuxit är till följd av högre inköpskostnader. Som många gånger tidigare är H&M nöjda med varulagrets sammansättning.
Ser man på starten av Q3 i det brutna räkenskapsåret förväntar sig H&M att försäljningen ökar med 3% i lokala valutor i juni. Vidare uppger man att försäljningsökningen på 3% belastas av en negativ kalendereffekt uppgående till cirka en procentenhet. Verksamhetsmässigt är det spännande att H&M i början av det andra halvåret 2025 går live i Brasilien, både genom butiker och online.
Under första halvåret i det brutna räkenskapsåret har H&M nettostängt butiker i samtliga geografiska regioner. Målet under 2025 är att nettostänga 120 butiker. Ett stort antal av butiksstängningarna avser Monki-butiker.
Jag tycker H&M gör helt rätt när man väljer att minska ned på antalet butiker på existerande marknader. Det som tidigare var en viktig del i H&Ms framgångssaga var butiksexpansion, där nu den omfattande butiksportföljen snarare jobbar emot bolaget. Jag tror att en mix av butiker i relevanta lägen och en stark online-kanal är rätt väg att gå. Med det sagt finns det ändå fortsatt jobb kvar för H&M att göra för att hamna i ett läge med en mer optimerad butiksportfölj.
Blickar man in i verksamhetsår 2026 skissar jag på en vinst per aktie för H&M på 8,48 kr. När dessa rader skrivs på fredagsförmiddagen handlas aktien till kursen 133,40 kr. Det ger ett P/E-tal på 15,7.
Prestandamässigt när man tittar på hur verksamheten utvecklas just nu är det inte någon fyndvärdering. Tvärtom, så finns det mer attraktiva investeringar att göra på annat håll (t ex NEW WAVE och REVOLUTIONRACE).
Trots detta äger jag aktier i H&M. Bakgrunden till det är att H&M har en storägare som regelbundet köper upp allt fler aktier (vilket är i motsats till RevolutionRace). Vid utgången av maj 2025 innehar medlemmar (som befinner sig på listan över bolagets 20 största ägare) i den bredare H&M-släkten 70,06% av antalet utestående aktier. Motsvarande siffra vid utgången av januari 2025 uppgick till 68,08% (inklusive 0,38% som avsåg av H&M återköpta aktier som nu har makulerats).
I takt med att antalet aktier minskar behöver familjen Persson (allt annat lika) behöva trycka upp kursen för att kunna fortsätta köpa aktier. Min tes är helt enkelt att nedsidan i H&M-aktien är förhållandevis begränsad, givet familjen Perssons återkommande aktieköp.
Någon gång räknar jag med att familjen Persson köper ut bolaget från börsen, förhoppningsvis till en för övriga aktieägare tillfredsställande premie. Den 4 oktober 2027 fyller Stefan Persson 80 år. Det skulle vara en lämplig tidpunkt att plocka ut H&M från börsen 😊 Fortsätter de att köpa aktier i nuvarande takt tar det dock några år till.
I väntan på en högre H&M-kurs tror jag att man kan räkna med +5% i årlig direktavkastning baserat på nuvarande aktiekurs. Samtidigt jobbar H&M aktivt med att förbättra verksamhetsprestandan, på en dock tuff och konkurrensutsatt marknad.
Jag äger aktier i H&M inom ramen för min Pensionsportfölj.
No comments:
Post a Comment