I dagens inlägg bjuds det på två spaningar/nyheter från veckan.
Fortsatta insynsköp i turnaround-caset
I veckan annonserades det fjärde insynsköpet under juni månad i COOR. Detta då den relativt nyligen tillträdde VD:n Ola Klingenborg köpte aktier för cirka 500 000 kr. Det är ett skapligt första köp ändå. Olas aktieköp är det största av de fyra som har annonserats i juni.
Näst största aktieköp gjordes av styrelseordföranden och tillika tidigare Coor-VD:n Mikael Stöhr. Mikael köpte aktier för drygt 380 000 kr. Vidare har även Norge-chefen och en styrelseledamot köpt aktier i juni.
Lite smolk i glädjebägaren blev det när det offentliggjordes att CFO Andreas Engdahl sålt alla sina aktier i Coor. Försäljningen renderade i en likvid om drygt 675 000 kr, detta efter att ha jobbat drygt 20 år i bolaget. Det är således inte direkt något exceptionellt innehav som han har byggt upp under den långa tidsperioden. Insynssälj är givetvis inte vad man önskar att se, men då Andreas annonserat att han kommer lämna Coor finns det ändå en rimlig förklaring till varför han säljer.
Istället ser jag mer tyngd hos de fyra insynspersoner som har köpt aktier, även om de i absoluta tal står sig slätt i jämförelse med EVOLUTIONS VD Martin Carlesund som nyligen köpte aktier för 67 mkr. Det satte ordentlig fart på EVOs aktiekurs i början av veckan.
Tillbaka till Coor. Som tidigare har nämnts ser jag Coor som ett turnaround case och det känns positivt att fyra insynsköp har gjorts i juni. Bolagets Q2-rapport publiceras den 14 juli så det blir inga mer insynsköp innan dess. I samband med Q2-rapporten hoppas jag också att Coor lanserar sitt utlovade aktieåterköpsprogram.
RevolutionRace öppnar butik på attraktiv adress i Stockholms innerstad
REVOLUTIONRACE annonserade i veckan att man kommer öppna en butik på Kungsgatan i centrala Stockholm. Detta efter att i april ha öppnat sin första butik någonsin i Barkarby utanför Stockholm.
Initialt blev jag förvånad när man öppnade butik, inte minst givet hur man kommunicerat tidigare. Efter att ha varit i Barkarby-butiken några gånger tror jag dock att det är ett bra komplement till e-handeln.
Fokus i (den begränsade) butiksportföljen bör vara att lansera outlet-butiker på lämpligt ställe och/eller att lansera mer av en traditionella varumärkesbutiker i attraktiva lägen.
Att man väljer att öppna en till butik (om än med annat fokus) i Stockholmsområdet tolkar jag som att Barkarby-butiken går tillfredsställande. Dessutom var Sverige en marknad i medvind under det senaste kvartalet.
Flera personer som jag pratat med uppger att man gärna vill klämma och känna på produkterna i butik första gången man planerar att göra ett inköp. Inte minst är det praktiskt för att på ett smidigare sätt hitta rätt storlek, något som var värdefullt för mig och som innebar att jag köpte mina första RVRC-plagg i Barkarby-butiken. När man sedan har koll på sortimentet och sin storlek är det smidigt att beställa online.
Nuvarande justerade strategi ser jag som ytterligare ett sätt att locka kunderna till RVRCs egen sajt (på liknande sätt som Amazon-butiken syftar till). Den absoluta merparten av outdoor-marknaden äger rum ”offline”, vilket innebär att RVRCs historiska fokus på att vara en renodlad online-handlare gjort att man inte varit närvarande på en stor del av marknaden – även om online över tid tar andelar på den totala marknaden.
Hade jag gissat hade jag nog sagt att nästa butik skulle ha lanserats i Tyskland, eller kanske Storbritannien. Men det kommer nog framöver. Förutom att butikerna är bra skyltfönster för att än fler personer ska få upp ögonen för RVRC hoppas jag också att butikerna ska kunna hantera returer.
Hursomhelst, det ska bli spännande att följa RVRCs butikslanseringar framöver.
Trevlig midsommar!
Intressanta spaningar. Trevlig midsommar!
ReplyDelete