På fredagen presenterade Betsson siffrorna för Q2 2025. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien. Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation.
För Q2 2025 levererade Betsson en intäktsökning på 12%. Den organiska tillväxten landade på 16%. Det är många bolag som har åkt på valutasmällar i Q2. ”Välkommen till vår vardag” säger Betsson då 😊
Från ett produktperspektiv ökade kasinointäkterna med 11%, medan sportboksintäkterna ökade med 15%. Sportboksmarginalen var 9,5% (8,6%). Det kan jämföras med den genomsnittliga marginalen under de senaste åtta kvartalen på 7,9%.
Betsson fortsätter att öka andelen intäkter från lokalt reglerade marknader. I kvartalet kom 65,7% (55,4) av intäkterna från lokalt reglerade marknader. Totalt ökade intäkterna från lokalt reglerade marknader med 33%.
Den ökande andelen intäkter från lokalt reglerade marknader betyder ökade spelskatter och (allt annat lika) något pressade marginaler. I Q2 2025 uppgick rörelsemarginalen till 22,7%, en nedgång från 23,6% i jämförelsekvartalet.
Nedan ges en kort uppdatering om utvecklingen för bolagets geografiska regioner (exklusive Övriga världen):
- Norden: Intäkterna sjönk med 28%, där samtliga marknader i regionen redovisade sjunkande intäkter. Bakgrunden är enligt bolaget mindre investeringar i marknadsföring
- Västeuropa: Intäkterna ökade med 36% till de högsta kvartalsintäkterna någonsin för regionen. Italien är ett exempel på land där utvecklingen är solid och där rekordhöga intäkter noterades i Q2. I Italien har Betsson som bekant ett sponsoravtal med storklubben Inter, en klubb som gick till final i årets upplaga av Champions League. Det ger en mycket god exponering av Betsson-varumärket
- CEECA: Intäkterna ökade med 4%. Inom denna region väljer Betsson bland annat att lyfta fram Litauen, Lettland och Kroatien som marknader där intäkterna ökade
- Latinamerika: Intäkterna ökade med 35% och regionen levererade sina högsta intäkter någonsin. Hög kundaktivitet och ökad sportboksmarginal har bidragit till utvecklingen i kvartalet. På marknadsbasis lyfts Argentina och Peru fram som exempel på marknader där utvecklingen är god
Mina tankar
Såväl avslutningen på Q2 som starten på Q3 föregående innehöll de stora (herr)fotbollsturneringarna EM och Copa America.
På tal om starten av Q3 så var de genomsnittliga dagliga intäkterna under perioden 1-13 juli 5,2% högre än de genomsnittliga dagliga intäkterna för hela det tredje kvartalet 2024. Givet nyss nämnda fotbollsturneringar i en annars tunn sportbokskalender i juli månad så tycker jag ändå att det är en solid inledning på Q3.
Innan Betsson publicerade sin Q2-rapport på fredagsmorgonen hade aktien haft en stark utveckling på sistone, där kursen under en period handlats över 200 kr. Betsson har under väldigt många år varit en del av min aktieportfölj. Med den starka kursuppgången i ryggen valde jag dock att sälja samtliga mina Betsson-aktier inför rapporten.
Givet marknadens reaktion på rapporten kom det att visa sig vara ett klokt beslut. Kursen sjönk med hela 16% på rapportdagen för att stänga på 167,00 kr per aktie. Sammantaget kom rapporten in något under mina estimat, både intäkts- och lönsamhetsmässigt. Det kändes därför rimligt att kursen skulle falla på den rapporten, sedan kan man alltid diskutera rimligheten i kursnedgångens omfattning.
Hursomhelst, jag har reviderat ned mina estimat något för kommande kvartal efter fredagens rapport. Blickar man in i 2026 handlas Betsson enligt mina estimat kring P/E 9. Det är en värdering som gjorde att jag köpte tillbaka del av tidigare sålda aktier. En riktkurs på minst 200 kr tycker jag är motiverat för Betsson.
Aktien kan givetvis fortsätta nedåt, men i grund och botten är Betsson ett bolag som verkar i en bransch med strukturell tillväxt. Betsson har också en mycket stark finansiell ställning, där marknaden fortsätter att gå och hoppas på värdeskapande förvärv.
Som alltid när man skriver om Betsson är det viktigt att också nämna att det finns en ”elefant i rummet”.
Glad att jag sålde Betsson på 200. Köper nog tillbaka på måndag. PS gissar att Turkiet är elefanten i rummet.
ReplyDelete