Pages

Wednesday, 16 July 2025

Lyfter USA-satsningen?

Genom historiens lopp har USA många gånger lyfts fram som drömmarnas land.

Om man som företagare / bolag lyckas etablera en solid position på den amerikanska marknaden finns nog ofta skäl för att skatta sig lycklig. USA är en stor och viktig marknad för många svenska bolag.

Ett bolag som gärna vill etablera sig ordentligt i USA är outdoor-bolaget RevolutionRace. RVRC har genom årens lopp uppvisat imponerande utveckling i Europa. Sedan en tid tillbaka är man också aktiva på den amerikanska marknaden. Exponeringen mot USA är dock fortsatt liten.

Om man lyckas etablera en solid position i USA är det definitivt en händelse av transformativ karaktär för RVRC. Det skulle ta aktiekursen till tydligt högre kursnivåer. Frågan är därmed hur det går med bolagets USA-satsning.

På sin hemsida har RVRC cirka 737 000 kundrecensioner, där nya kundrecensioner trillar in varje dag. Tror att man antalet kundrecensioner kan ge indikationer kring den grova utvecklingen i den underliggande försäljningsverksamheten skulle man kunna följa upp antalet kundrecensioner som avser den amerikanska marknaden.

Grafen ovan visar antalet nya kundrecensioner per månad, på den amerikanska marknaden, som har publicerats på RVRCs hemsida. Enligt grafen har kalenderårets Q2 (= RVRCs Q4 i det brutna räkenskapsåret) varit den svagaste perioden hittills när det kommer till nya kundrecensioner under det senaste året. Faktum är att juni var den månad med lägst antalet nya kundrecensioner under det senaste året.

Jag har följt upp statistik för RVRCs kundrecensioner sedan juli 2024. Därför saknas jämförelsesiffror i grafen ovan. Från och med juli 2025 kommer dock jämförelsesiffror att innehas.

På frågan om USA så är det fortsatt en bra bit till att det ska vara någon form av transformativ händelse för RVRC. I senaste rapporten nämnde bolaget att man på sina ”nya marknader” valt att hålla igen lite när det kommer till marknadsföringsinsatser.

Detta för att säkerställa en tillfredsställande marginal på koncernnivå. I en marknad där kunderna inte har någon nämnvärd kunskap om RVRC blir det därmed svårt att ta stora steg i tillväxtspåret.

Jakten på en solid position i drömmarnas land fortsätter således 😊

No comments:

Post a Comment