För ett tag sedan fick vi ett presentkort på några hundra kronor till ett bageri i närheten.
Som inte sällan sker har man ambitionen att använda presentkortet, men man "ska bara" först. Sedan när "ska bara" har inträffat blir det i bästa fall tight med tid innan presentkortet löper ut.
I vårt fall plockade vi fram presentkortet en kväll häromdagen och tittade när det löpte ut. Typiskt nog var sista giltighetsdag dagen före. Det var ju verkligen typiskt tänkte vi. Vi gav dock inte upp utan gick till bageriet dagen efter. Lite nervösa över huruvida de skulle acceptera presentkortet eller ej.
I "juridisk" mening är det såklart inte mycket att diskutera. Presentkortet var inte längre giltigt. I "kundvärdesperspektivet" kan man argumentera för att presentkortet ändå borde vara giltigt så nära utgångsdatum.
Hade jag ägt bageriet hade jag utan att tveka accepterat presentkortet. Antingen offrar bageriet några hundra kronor idag för att få en långsiktigt nöjd kund, eller så sparar man några hundra kronor idag men (kanske) förlorar (minst) en långsiktig kund.
För mig är valet givet. Tyvärr är det många bolag som har en annan syn i frågan. Ponera att jag gillar att gå ut och fika och en vän föreslår att vi ska gå till just det ställe som inte var vänliga att ha en flexibel inställning till frågeställningen ovan. Då lär jag tacka nej och berätta varför för min vän.
Ett negativt ryktesflöde kan då inledas kring bageriet i fråga. Än värre om det är en person med stort kontaktnät / följarskara. Således känns det som en dålig risk/reward att satsa på att spara några hundralappar idag.
Ovanstående resonemang gäller givetvis så länge inte saker och ting sätts i system utan handlar om "olyckshändelse" / ”sällan-företeelse”.
Hur hade ni agerat i frågan om ni ägde bageriet? Tagit emot presentkortet trots att det inte längre var giltigt, eller nekat kunden att använda presentkortet?
Ps, om någon undrar hur det gick för oss med bageriet så kan jag informera om att jag berättade om den uppkomna situationen och det var inga problem att använda presentkortet trots att vi var två dagar sena.
Ps 2, (för tydlighetens skull) gällande att vara paragrafryttare eller att skapa kundvärde (om de två står i kontrast till varandra) så ska man givetvis alltid hålla sig inom lagens gränser.
No comments:
Post a Comment