Pages

Tuesday, 18 November 2025

Hemnet vs. Booli: Så gjorde vi

Man läser regelbundet om såväl Hemnets starka position på den svenska marknaden som att det dyker upp initiativ som ämnar bryta Hemnets dominans.

Att Hemnet har en fantastiskt position på den svenska bostads(bytar)marknaden är nog få som inte håller med om. Vad det bolaget har byggt upp är inget annat än oerhört imponerande. Man kapitaliserar på sin marknadsdominans genom att höja priserna, något som gjort att röster höjts om att nu börjar det bli väl saftiga priser för de som vill lägga ut sina bostäder på Hemnet.

Hushållet The Dividend Story har som bekant nyligen både köpt och sålt bostad. När dessa båda transaktioner summeras kan jag konstatera att vi varken sålde eller köpte lägenheten via Hemnet. När vi sålde lägenheten gick vi ut via fastighetsmäklarens spekulantregister och en annons som lades ut på Booli. Antalet visningar av lägenhetsannonsen skulle ha varit högre om vi också hade lagt ut lägenheten på Hemnet.

Fler visningar behöver per se dock inte (i samtliga fall) innebära att priset blir högre. Vi anser oss ha bra koll på vad ett rimligt marknadsvärde är (åtminstone enligt vår syn). Vi ansåg att det vara värt ett försök att sälja utanför Hemnet. Skulle det inte gå som man vill kan man alltid testa Hemnet i nästa steg. Personligen tror jag att detta inte är ett helt ovanligt upplägg.

Vidare är min personliga åsikt att frågan om Hemnet beror på vad man är på jakt efter och vilken typ av bostad man ska sälja. Exempelvis säljs flera större och/eller exklusiva lägenheter på andra sätt en via Hemnet (nej, jag sa inte att vi varken hade en exklusiv lägenhet eller har köpt en sådan 😊).

Är man verkligen dedikerad att hitta en ny bostad torde man vara uppskriven på nyhetsbrev från diverse olika sajter och mäklare samt regelbundet kolla både Hemnet och Booli, mfl.

När det kom till köpprocessen för vår del hade vi förinbyggda sökningar på Hemnet och Booli. Vi följde också vissa utvalda mäklarbyråer samt enskilda mäklare, exempelvis i sociala medier. Men till slut fann vi vår ”drömlägenhet” via en annons på Booli.

No comments:

Post a Comment