Pages

Friday 29 October 2021

Lite fredagstankar

Ännu en arbetsvecka har snart passerat och det är dags för lite fredagstankar. Vi kör igång direkt.

LÖPFORMEN & LÖPPASSET I OTTAN: Efter att ha haft en motivationssvacka ett tag i löpningen så är nu motivationen återigen tillbaka i topp. Formen är också god och jag njuter av att springa igen. Även om jag inte springer lika mycket som i fornstora dar så mäktade jag i alla fall med drygt 50 km löpning förra veckan.

Det är verkligen njutningsfullt att springa när man är i bra form. I nyss nämnda mening syftar jag på att springa i ett kontrollerat tempo och inte gå all-in. Jag tror dock att jag har blivit mer bekväm på senare år och vill därför helst inte pressa mig till blodsmak i munnen. Om jag vill trycka på lite har jag nu funnit ett relativt behagligt tempo i runt 4:00-4:15 per kilometer, där är ungefär en lagom ansträningsnivå för min del givet nuvarande form (givet att jag vill springa på lite).

I helgen som gick var jag uppe i ottan för att springa 15 km. Jag tycker att det finns en sweet spot mellan att de sista festprissarna går hem från nattens trevligheter och att de tidigaste hundpromenaderna inleds. Personligen definierar jag denna sweet spot som ungefär mellan klockan halv fem och sex på morgonen.

Jag tycker det är magiskt att springa när staden ligger öde. Man kan springa på nästan alla ställen utan att man mer än på sin höjd sporadiskt träffar på någon. I helgen sprang jag 15 riktigt härliga kilometrar och var sedan tillbaka hemma igen vid strax efter 06:00. Det tog 13,5 km innan jag såg en person vara ute med hunden och det tog 14 km innan jag träffade på en annan joggare. Sammantaget blev det en riktigt fin start på dagen.

REGN: Just när dessa rader skrivs regnar det utanför fönstret. Jag kommer då på mig själva att tänka på hur skönt det ändå är med regn ibland. Det klart att soligt väder är att föredra framför regn och rusk, men vill jag gå ut och promenera eller springa etc så är det inget (svenskt) regn som stoppar mig. Jag tycker att det är en underbar känsla att springa i regn. Jag tycker också att regn ger ett annat lugn. När solen skiner hetsas det allmänt mer i bekantskapskretsar om att det ska grillas, bada mm. Då det finns en del som blir mer passiva med att hitta på saker när det inte är ”optimalt” väder så gör det att jag tycker regn är ganska skönt ibland 😊

TAREQ: Jag är dålig på att följa med i vad som händer i Sverige och världen nu för tiden men jag lyckades ändå i veckan snappa upp att Tareq Taylor blivit utsedd till att vara årets julvärd i SVT i år. Då jag är ett stort fan av Tareq så blev jag glad över att se att han blivit utsedd till årets julvärd.

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

No comments:

Post a Comment