Pages

Sunday 24 October 2021

Ny utdelningsmilstolpe uppnådd

Sedan resan mot finansiellt oberoende inleddes i augusti 2011 har jag månadsvis följt upp vår finansiella utveckling. Detta inkluderar alltifrån värdet på vårt eget kapital till utdelningarna som trillar in på kontot.

Jag passade i veckan på att kolla in utvecklingen över våra ackumulerade utdelningar som portföljen har genererat sedan 2011. Glädjande nog kunde jag då konstatera att en ny utdelningsmilstolpe har inträffat, nämligen att våra ackumulerade utdelningar numera överstiger 2,5 miljoner kronor.

Trots att inledningen på vår utdelningsresa innehöll en del månader som inte genererade några utdelningar överhuvudtaget har vi i genomsnitt erhållit 19 292 kr i utdelning per månad under de senaste 130 månaderna.


Grafen ovan visar utvecklingen över våra ackumulerade utdelningar för perioden januari 2011 till oktober 2021. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat drömma om en sådan ökning.

Som grafen visar tog det dock ett antal år innan ”snöbollen” började rulla på allvar, men när den väl började rulla så blev den fort ganska mycket större. Jag har absolut ingen superförmåga att analysera aktier.

Istället skulle jag säga att utvecklingen huvudsakligen är ett resultat av ett dedikerat sparande och kontinuerligt investerande samt att vi har återinvesterat utdelningarna och låtit ränta-på-ränta effekten jobbat åt oss.

No comments:

Post a Comment