Pages

Thursday 18 November 2021

Ett bet per år

Som vi såg i gårdagens inlägg har ränta-på-ränta effekten en oerhört stor betydelse i långsiktiga (sunda) börssparandet. I alla fall om vi kollar historiskt. I brist på annat, får tesen vara att börsen fortsatt kommer att vara ett långsiktigt tillfredsställande ställe att genomföra sunda investeringar på.

Allt är såklart inte samma idag som det har varit historiskt. Exempelvis är räntan betydligt lägre idag än för 10-20 år sedan. Förstå-sig-påare har därför flaggat för att man kanske inte bör förvänta sig en lika hög årlig genomsnittlig avkastning på börsen framöver som vi har sett historiskt. Som vi också såg i gårdagens inlägg får den genomsnittliga årliga avkastningen en stor betydelse på slutsumman när man investerar långsiktigt.

Förr om åren la jag en del tid och energi på att spela (= betting). Det gick i stunder hyggligt bra. Sedan hände i princip samma sak varje gång. Jag blev för girig och slarvade därför lite med risktänket. Detta föranledde att jag torskade största delen av den vinst jag hade byggt upp. Det är lite skarvad och förenklad sanning, men ungefär så såg det ut.

Nyss nämnda resonemang tycker jag ibland också kan skönjas på börsen hos en del investerare, t ex hos undertecknad. Det är väldigt lätt att slarva lite med risktänket när det upplevs som att ”the sky is the limit” och man ser hur mycket pengar ”alla andra” tjänar.

På tal om mitt historiska spelande så har det inte varit några stora summor och sammantaget har jag nog gått ungefär plus minus noll. Jag har dock ibland funderat på om man ändå inte kunde använda betting som en form av ränta-på-ränta.

Jag vet inte hur många vadhållningsspel som erbjuds per år, men det borde vara miljontals. Ponera att man bara får göra ett spel per år och man då går all-in. När man tänker på det så borde det vara möjligt att få rätt om EN sak per år. En ENDA gång 😊

Om man snabbt kollar hur tabellerna ser ut i några av de europeiska (herr)fotbollsligorna för tillfället (detta inlägg skrivs den 31 oktober) så kan man notera att Bayern München har tagit poäng i 9 av 10 ligamatcher under den pågående säsongen. Paris SG har tagit poäng i 11 av 12 matcher. Real Madrid har tagit poäng i 10 av 11 matcher och Chelsea har tagit poäng i 9 av 10 matcher.

Förutom att ovan förklarar en del av spelbolagens usla sportbokmarginaler i inledningen på Q4 så finns det ju åtminstone goda statistiska förutsättningar för att man ska få rätt på en sak per år (i alla fall under ett stand-alone år).

Man skulle kunna satsa på ett odds som har 1,10 gånger pengarna. 10% avkastning på ett år är ju inte fy skam ändå. Jo, jag vet att ovan tes inte är något att rekommendera och förr eller senare lär man gå på en smäll. Att gå all-in är givetvis inte heller en särdeles bra idé. Jag tycker ändå att det är en lockande tanke. Är det ingen annan som har tänkt på detta eller något liknande?

Jag vet inte, det blev kanske lite väl flummigt och oseriöst detta inlägg? 😊 Jag har dock inte spelat på väldigt många år nu och jag är tills-vidare hellre ägare av spelbolag än kunder till spelbolagen. Är man ute efter att bevara eller öka värdet på sina pengar, så är min tro att det för de allra flesta är en bättre väg att vandra.

No comments:

Post a Comment