Pages

Friday 26 November 2021

Lite fredagstankar

Ännu en arbetsvecka börja närma sig slutet och det är dags för lite fredagstankar. Vi kör igång direkt.

Världsnaturfonden varnar: Tidigare i november kunde man på diverse nyhetssidor läsa om att Världsnaturfonden (WWF) varnar för svensk kyckling. I WWFs konsumentguide ”Köttguiden” ger man i den senaste upplagan svensk kyckling rött ljus. Bakgrunden till detta är hårdare klimatkriterier samt ökade krav på djurvälfärd.

Att en ”vara” får rött ljus i WWFs konsumentguide innebär att varan har en så stor (negativ) påverkan på planeten att den bör undvikas. Bakgrunden till rödmarkeringen uppges bland annat vara att soja och icke-ekologiska spannmålsprodukter utgör en betydande andel av det som konventionellt uppfödda kycklingar äter. WWF uppger också att kycklingindustrin har ”gått under radarn” i debatten om hållbarhet.

ESG-INVESTERINGAR: Trogna läsare av bloggen känner till att jag vid några tillfällen har skrivit om det populistiska och subjektiva som (enligt min mening) ibland präglar vad som anses vara hållbart och etiskt ”accepterat” att investera i. Mina investeringar i spelbolag och cigarettproducenter har ibland klankats ned på då det anses vara omoraliskt. Detta medan t ex dagligvarukedjor anses desto bättre, trots att försäljning av ett icke negligerbart antal mindre hälsosamma produkter görs – t ex cigaretter.

Jag har full förståelse att man vill undvika att investera i vissa sektorer/produkter utifrån sina egna moraliska ställningstaganden. Att inte investera i det man inte anser är moraliskt riktigt tycker jag givetvis är bra och sunt. Det blir dock mer vanskligt när man påpekar för andra hur de borde agera. Framför allt har jag svårt att förstå hur det kan anses vara omoraliskt att investera i de som producerar en ”mindre hälsosam vara” medan det ses som positivt att investera i de som säljer varan.

Min uppfattning är att det är mycket som går i cykler gällande vad som är ”OK” eller ”inte OK”, kanske beroende på att kunskapen inte alltid är tillräckligt god och/eller att man gör en del antaganden. Rött kött är något som många avfärdar att man ska äta, istället har det inte sällan hänvisats till den ”klimatvänliga kycklingen”. Lite utav ett antiklimax (även om kycklingindustrin hävdar att WWF har fel) blir det därför ändå när WWF rödlistar svensk kyckling. Det skulle vara intressant att veta vad som skulle krävas för att t ex en dagligvarukedja skulle bli exkluderade i investerares hållbarhetsriktlinjer.

Jag vill dock vara väldigt tydlig med att jag inte har något emot dagligvarukedjor etc, jag tycker bara det är ett intressant fenomen hur saker ibland kan te sig värderas väldigt olika. Det där med etik och moral när man investerar är verkligen ett spännande ämne. Jag räknar med att jag kommer skriva mer på detta tema längre fram 😊

Hoppas ni får en fantastisk helg!

No comments:

Post a Comment