Pages

Friday 12 November 2021

Lite fredagstankar

Ännu en arbetsvecka börjar närma sig slutet och det är återigen dags för lite fredagstankar. Vi kör igång direkt.

LÖPARENS VÄG: Jag såg i veckan dokumentären ”Löparens väg”, vilken finns att se på SVT Play. Gällande SVT Play måste jag ändå att säga att jag tycker det finns mycket intressant att kolla på där. Dokumentärens huvudperson är Markus Torgeby. Är man intresserad av löpning och/eller FIRE finns det mycket inspiration att få från Markus.

Markus är släkt med en viss storbanks-VD. Markus liv skiljer sig dock en hel del från en bank VDs. När Markus var liten blev hans mamma sjuk, något som (av naturliga anledningar) var väldigt tufft för alla inblandade. I syfte att komma bort ifrån allt valde Markus efter ett tag att flytta ut i de jämtländska skogarna. Han bodde i en kåta i skogen i drygt 4 år, vilket renderade i att han levde på under 800 kr i månaden.

Markus är nu 44 år och har fru och barn. De bor fortsatt i skogsmiljö, dock nu i hus 😊 Veckans rekommendation från mig är att spana in dokumentären. Man får följa med i hur familjen lever idag, Markus springer mycket. Han springer i skog, på grusväg, på stenar och över myrar. De hoppar (i vattnet) från höga klippor, leker på myrarna, åker på rumpan nerför taket på vintern där de landar i snön. De har diverse olika projekt de håller på med, t ex bokprojekt.

Markus pratar också lite kring vad liver går ut på. Han eftersträvar bland annat ett ”bra vardagsliv” och närvaro i nuet, inte ett liv som går ut på att man ska jobba järnet för att kunna ha råd att åka på semester. När det gäller löpningen är det framför allt friheten som lockar och när det blir för mycket prestationsinriktat har det istället hämmat hans prestationsförmåga.

På bokfronten är Markus bok ”Löparens hjärta” också något som jag finner mycket inspirerande.

ELSPARKCYKLAR: Från Stockholms Stad har det nu kommunicerats att man vill se antalet elsparkcyklar minskas från dagens 23 000 till 12 000 från och med årsskiftet. Man har också annonserat att det endast ska vara tre aktörer som ska få licens att tillhandahålla elsparkcyklar i Stockholm, där varje aktör har möjlighet att tillhandahålla 4 000 elsparkcyklar. Idag finns 8 aktörer i Stockholm som erbjuder elsparkcyklar. Från och med årsskiftet kommer varje elsparkcykel att åläggas en avgift á 1 400 kr som licensaktören ska betala. Trafikborgarrådet, tillhörande Miljöpartiet, pratar om att det är dags att rensa upp det kaos som på sina håll har uppvisats och att det har funnits alldeles för många elsparkcyklar under de senaste åren.

Trafikborgarrådet påpekar dock att elsparkcyklar i grunden är ett smart transportmedel, men i övrigt verkar det ibland som att jag är en av ett fåtal personer som är positiv till elsparkcyklar. Självklart ska det vara ordning och reda, och inom detta område finns det en hel del kvar att åtgärda, men jag tycker det är fel att likställa olämpliga parkeringar etc (på sina håll) med att hela transportmedlet är dåligt.

Att politikerna nu kommer till skott med att etablera tydligare regler tycker jag är bra. Som investerare i VNV Global hoppas jag att Voi blir en av de tre aktörer som kommer få licens.

När det gäller taket på antalet elsparkcyklar hoppas jag att det är något som, givet att efterfrågan finns där, kommer höjas successivt framöver. Det skulle ju vara irrationellt att begränsa en smidig transportlösning om det finns en större efterfrågan för det.

Sammantaget tycker jag att Stockholms Stads nya förhållningssätt är okej (givet att Voi får licens 😊), men det finns ändå delar som känns lite vanskliga. Jag tror det skulle bli en del negativa reaktioner om man skulle säga ”Från och med årsskiftet kommer antalet bilmärken som får rulla på Stockholms gator begränsas till tre stycken”.

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

No comments:

Post a Comment