Pages

Friday 5 November 2021

Lite fredagstankar

Ännu en arbetsvecka har snart passerat och det är dags för lite fredagstankar. Vi kör igång direkt.

LÖPBANDSPEPP: För tillfället känns träningsvärlden roligare och mer inspirerande än börsvärlden. Därav att det har blivit mer fokus på träning i fredagsinläggen på sistone. Det är nästan så att man är lite sugen på att ändra fokus i bloggen från börs till löpning 😉

Hursomhelst. Jag kör nuförtiden en del pass på löpband. Det är framför allt tempopass jag kör på löpband. Generellt tycker jag det är ganska mentalt jobbigt och tråkigt att springa på löpband men om man lägger in lite inspirerande inslag i passen så tycker jag det är riktigt kul ändå.

Det är också kul om det är någon jämngod löpare på löpbandet bredvid så att man indirekt pushas av varandra. Häromdagen fanns det två löpband lediga. De lediga löpbanden var mellan två tjejer (jo det verkar på ”mitt” gym vara fler tjejer än killar som springer på löpband…). Den ena tjejen promenerade och den andra tjejen sprang på i bra tempo. Valet var således ganska lätt vilket löpband jag skulle välja, dvs. alternativ två ovan.

Det stod snabbt klart att hon sprang intervaller. Hon sprang först i 4:15-tempo, vilket är ett tempo man reagerar på när man ser det på gymmet – detta då det inte är särdeles många som håller den farten (intervall eller ej). Jag hade tänkt att köra ungefär liknande pass som tjejen bredvid, fast min plan var att köra längre intervaller (där jag också körde joggvila med hon körde ståvila).

Det kan ju se lite konstigt ut att lägga sig på exakt samma fart (eller precis över) som det som löparen bredvid håller. Jag la mig därför i ett lite lägre tempo. Tjejen körde dock progressiva intervaller och var snart nere i ett tempo som förkunnade att hon sprang i klart under 4-tempo. Hon sprang ungefär i min önskade tävlingsfart på milen. Sammantaget var hennes fart riktigt inspirerande och gjorde att jag fick till ett grymt pass, där jag bland annat pressade mig ner mot farter jag inte brukar springa i annars 😊

PODDTIPS: Jag kom häromdagen på mig själv med att jag sällan numera lyssnar på musik. Däremot lyssnar jag desto mer på poddar, huvudsakligen aktie- och träningsrelaterade poddar.  När det gäller aktiepoddar är Kvalitetsaktiepodden min favorit och jag missar aldrig ett avsnitt av den podden. Jag gillar (de flesta) casen de diskuterar och jag tycker de har ett sunt och bra resonemang.

Ett annat poddtips är SpringSnyggt-podden. Jag tycker podden passar perfekt om man gillar löpning samt även har lite ”extra ambitioner” med löpningen. Det bjuds på mycket inspirerande information och upplägg på pass etc. Särskilt skulle jag dock vilja tips om avsnittet som publicerades i onsdags i förra veckan. Det avsnittet innehöll en väldigt inspirerande intervju med skridskoåkaren Nils van der Poel.

Avslutningsvis har jag nyligen också börjat lyssna på podden ”Dokumentär: Jag var där”. Det verkar också vara en intressant podd där fokus är på speciella händelser som har inträffat och man intervjuar folk som befann sig på plats vid det specifika tillfället.

Sedan lyssnar jag på ett gäng andra poddar också, t ex P3-dokumentär, Maratonlabbet, Coltings Nakna Sanning, Food Pharmacy, Börspodden, Fill or Kill och Penserpodden.

Dela gärna om ni har några favoritpoddar.

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

No comments:

Post a Comment