Pages

Tuesday 23 November 2021

Mitt löparmål 2022

Det är förvisso ett antal veckor kvar att avverka innan det på riktigt är dags att summera löparåret 2021. Då jag inte har några planerade lopp för resterande del av året så tänkte jag ändå skriva ned lite tankar kring året samt vad mitt huvudmål kommer att vara för 2022.

Generellt sett har löparåret 2021 varit ganska speciellt för egen del. Jag har sprungit betydligt mindre än de senaste åren. Det är ytterst sällan jag har sprungit mer än 50 km under en enskild vecka det här året. Under första halvåret var det sällan som jag ens kom upp i 30 km i veckovolym. Numera försöker jag komma upp i 40 km per vecka i alla fall.

Bakgrunden till att jag har sprungit mindre det här året är att jag tappade motivationen under 2020 när alla lopp ställdes in. Jag var som tidigare nämnts i riktigt bra form under första halvåret 2020, där jag på träning sprang milen på en bit under 40 minuter och 5 km på en bit under 19 minuter. Jag är en person som gillar att springa lopp. Jag gillar den inspirerande atmosfär som många lopp präglas av och det bidrar också till en ”morot” i träningen.

Det var en period under hösten 2020 som jag i stort sett inte sprang någonting överhuvudtaget. Löparkonditionen är som bekant färskvara och den tidigare toppformen försvann snabbt iväg. Jag började dock efter några veckors allmän träningsvila att lägga in en mycket större variation i träningen än tidigare då jag framför allt huvudsakligen hade sprungit.

Det var kul och inspirerande att träna mer varierat. Träningen har sedan dess bland annat inkluderat simning, styrketräning, crosstrainer och löpning. Styrketräning är dock inte något som direkt gör susen för att förbättra konditionen. Distanslunk i löparspåret eller på crosstrainern bidrar inte heller till att skapa toppformen.

När löploppen äntligen började komma igång igen för några månader sedan var jag således en bit ifrån toppformen. Det positiva var åtminstone att jag under de senaste åren hade byggt upp en bra grund att utgå ifrån. När jag började träna lite mer löpning igen samt la in lite ”fartlekspass” så svarade kroppen ganska fort på ett positivt sätt.

Det har därför blivit några nya personliga rekord under hösten. Sedan jag började springa mer eller mindre regelbundet för 5-6 år sedan har hösten alltid varit min starkaste period och jag har varje år slagit nya personliga rekord under just hösten.

Att springa 5 km på SUB 20 min och att springa milen på SUB 40 min har alltid varit något jag har strävat efter. Då dessa ambitionsnivåer således är uppfyllda kommer mitt löparmål 2022 vara att springa en halvmara på SUB 1:30.

Mitt nuvarande personliga rekord på halvmaraton är cirka 1:33. Om man håller ett kilometertempo på 4:16 innebär det att man springa en halvmara på 1:30. Att springa en halvmara på 1:30 nästa år tror jag är ett lagom ambitiöst mål. Kapacitetsmässigt om jag är i riktigt bra form och har en riktigt bra dag så tror jag att jag kan springa ner mot 1:27.30 – 1:28.00. Men vi får se, jag gillar att ta ett steg i taget.

Utöver att springa en halvmara på SUB 1:30 skulle det också vara kul att springa ett lopp utomlands nästa år. Kommentera gärna om ni har sprungit något lopp utomlands och vad ni tyckte om det 😊

No comments:

Post a Comment