Pages

Friday 17 December 2021

Lite fredagstankar

Ännu en arbetsvecka börja närma sig slutet och det är dags för lite fredagstankar. Vi kör igång direkt.

MÖTET MED RÄVEN: I helgen begav jag mig ut på en tidig morgonpromenad. Via Kronan Till Miljonens-blogg hade jag fått nyss om att Intrums VD för någon vecka sedan hade gästat Investerarens podcast. Då Intrum finns i min portfölj blev jag såklart sugen på att lyssna på avsnittet och få lite mer information kring bolaget och verksamhetens utveckling.

Det var mörkt ute när jag inledde min promenad och då jag närmade mig skogen var det helt plötsligt något som började skrika 40 meter framför mig. Jag gick helt inne i mina egna tankar så jag blev ganska rädd när skriket nådde mina öron.

Det tog en liten stund innan jag uppfattade vad det var som hände. 40 meter framför cirkulerade en räv runt. Räven fortsatte att skrika och gå runt runt. Det var oklart vad räven höll på med. Räven stod mitt på min uttänkta rutt men jag vågade inte passera förbi räven 😊 Det fick istället bli en alternativ rutt.

Trots att jag är uppvuxen i en miljö där det springer omkring vilda djur (inklusive rävar) nära inpå husknuten så har jag aldrig hört en räv låta på det viset förut. När jag skulle beskriva händelsen för min fru så visste jag inte hur jag skulle beskriva lätet. Vad gör en räv egentligen? Skriker? Skäller? Gnyr? Något annat?

Min fru påminde mig då om den norska gruppen Ylvis som för ett antal år sedan hade en låt på temat ”What does the fox say”. De sjunger bland annat att det är ett ljud som ”ingen” känner till och det är just rävens ljud. Hehe, när man lyssnar på låten så blir det dock ändå inte supermycket tydligare hur man ska beskriva rävens läte – hur skulle ni beskriva hur räven låter?

Om jag lärde mig något mer om Intrum? Njä, koncentrationen var inte på poddlyssningstopp efter mötet med räven 😊

HAR FRUGAN SLUTAT ATT BORSTA TÄNDERNA: De senaste 6 skrivna orden formar en fråga jag har ställt mig på sistone. Min fru tycker att jag slösar lite med tandkrämen när jag lassar på närmare 2 cm tandkräm, som tandläkaren har sagt till mig att man ska göra.

Har man en eltandborste känns 2 cm tandkräm ändå väl tilltaget måste jag ange. Det flyger ju tandkräm all världens väg om man ska få på 2 cm på en eltandborste, eller? 😊 Hursomhelst, min fru tycker också att jag slösar med tandkrämen genom att när jag anser att tandkrämstuben är slut så är hennes mening i frågan en helt annan.

En normal tandkrämskonsumtion ser i vårt hushåll ut ungefär som följer (om vi utgår ifrån att vi inte har någon tandkrämstub som vi använder när denna beskrivning inleds). Vi köper hem lite tandkrämstuber. Det går någon vecka innan jag förkunnar att nu är det slut på tandkräm. Då öppnar jag en ny tandkrämstub samtidigt som tandkrämstuben som jag anser vara slut förflyttas till min frus del av badrumsskåpet. Jag jobbar mig igenom nästa tandkrämstub innan jag flyttar över den ”tomma” tuben till min frus sida av badrumsskåpet samtidigt som jag öppnar ytterligare en ny tandkrämstub.

Nu senast hade det samlats ihop tre ”tomma” tandkrämstuber på min frus sida av badrumsskåpet. Jag var tvungen att fråga om hon hade slutat borsta tänderna eller vad det är som händer. Hennes motfråga var hur mycket tandkräm jag slösar bort egentligen.

Min fru är betydligt med hard-core när det gäller att använda all den tandkräm vi köper. Hon klipper sönder tandkrämstuber så man kan ”skopa” upp den sista tandkrämen. När jag nu läser igenom vad jag har skrivit så kan jag hålla med om att mitt tillvägagångssätt kanske inte är det allra bästa… 😊

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

No comments:

Post a Comment