Pages

Friday 10 December 2021

Lite fredagstankar

Ännu en arbetsvecka börja närma sig slutet och det är dags för lite fredagstankar. Vi kör igång direkt.

RANDOM MÖTEN I SKOGEN: Jag bor förhållandevis nära skogen och lägger en hel del löppass i just skogsmiljö. Det finns ett elljusspår i närheten av där jag bor och där springer det en del folk. Om man beger sig bortom elljusspåret kommer man snabbt in i mer ”remote:a” omgivningar. I dessa omgivningar träffar jag sällan på personer när jag springer där på morgonen.

Häromdagen blev jag därför lite extra förvånad när det uppstod 4-5 ”random” möten i skogen. Alla mötena hände typ med samma tidsintervall emellan och mötena var inte direkt av den karaktär som jag hade förväntat mig i den delen av skogen. Då den här delen ligger ganska avsides krävs det för de flesta att de är ute ett tag för att komma till detta område, dvs. det räcker inte för de flesta att ta en morgonjogg på 5 km och komma tur och retur till detta område – det krävs längre distanser.

Det kändes mer som att jag sprang in på något område där folk bodde. Jag vet i och för sig ett ställe i skogen där det bor en person i en liten ”grotta”, men känslan var inte att någon av de 4-5 personerna bodde där jag träffade dem. Den första jag träffade var klädd som om han hade sovit utomhus. Den andra personen stod blixt stilla mitt på stigen och kollade upp i ett träd. Den tredje personen kom gåendes med en ICA-kasse och den fjärde personen (som i och för sig såg ut som en löpare) stod och stretchade på ett ”random” ställe.

Jag har nyligen också läst ut boken Helikopterrånet. En bra bok som jag kan rekommendera om ni inte redan läst den. Enligt bokens beskrivning, som baseras på verkliga händelser, var det en stor operation som involverade en betydande mängd människor. Jag började ett tag när jag sprang runt där i skogen fundera om det var någon liknande plot som utspelades denna vardagsmorgon 😊

FRIGÅENDE INOMHUS: För två veckor sedan skrev jag om att svensk kommersiell kyckling har rödlistats av Världsnaturfonden. Jag äter sedan tidigare sällan kyckling längre. Däremot äter jag ägg. Om man endast fokuserar på djurens välmående känns det spontant inte så trevligt när man läser på äggförpackningen att det är ägg från ”frigående höns inomhus”.

Jag såg nyligen någon tv-reklam från en svensk kycklingproducent. I den reklamen var det lätt att tycka att det verkligen är många höns på en begränsad yta, även om de är fria att gå vart de vill på den begränsade ytan.

Skulle man säga till 3 personer att de ska sitta i en 3-sitssoffa i en vecka, så låter ju inte det särskilt spännande. Det blir nog inte heller direkt mer spännande om man säger till dem att de är fria röra sig hur de vill i soffan. Jag skulle inte säga att jag direkt är den största djurvännen men man vill ju ändå att djuren ska ha ett bra liv. Även om ovan inte är någon supernyhet så blir det ändå ibland mer moraliskt vanskligt när man tänker ”djupare” på vissa saker…

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

No comments:

Post a Comment