Pages

Tuesday 7 December 2021

Status på Case-portföljen

Under 2020 lanserade jag min så kallade Case-portfölj. Syftet med Case-portföljen är att ha fokus på mer kortsiktiga transaktioner och/eller att investera i bolag som vanligtvis av någon anledning inte skulle ta plats i min traditionella portfölj.

Track-record för Case-portföljen

För tillfället finns sex öppna case i portföljen medan nio case har stängts sedan portföljen lanserades. Nedan är en summering över de nio stängda casen.


Casen var öppna olika länge och vid olika tidpunkter men sammantaget har den genomsnittliga avkastningen per case uppgått till 62%, vilket kan ställas mot jämförelseindexets genomsnittliga avkastning på 14%. Case-portföljen har således uppvisat en tydlig överavkastning mot index och totalt sett har utvecklingen var betydligt bättre än vad jag hade kunnat hoppas på. Det kan dock vända snabbt så det gäller att vara ödmjuk 😊

Sedan min senaste uppdatering av Case-portföljen har jag stängt min position i Resurs och Aspire Global, vilket jag gjorde i fredags. Gällande Resurs var som tidigare har nämnts caset att inkassera en god utdelningsnivå samt att min bedömning var att det fanns en del ”dolda” värden som skulle komma att synliggöras när Solid Försäkring delades ut. Caset spelade ut som planerat och jag är nöjd med utvecklingen. Ska man vara petig borde jag kanske jämföra med OMXSGI men oavsett vilket så är utfallet klart bättre än index. Det som jag inte är helt nöjd med är dock att jag inte sålde av Resurs-aktier direkt efter avknoppningen av Solid. Detta då marknaden inte handlade ned Resurs särskilt mycket initialt efter att aktien inte längre handlades med rätt till att erhålla Solid-aktier. Men jag är nöjd ändå med utfallet.

När jag i fredags stängde min position i Aspire Global så kunde jag konstatera att det var min hittills bästa trade i Case-portföljen. Aktien köptes in under våren 2020 till en kurs på 21,95 kr. Aspire har utvecklats riktigt bra både på börsen och verksamhetsmässigt under en tid nu. För tydligheten skull: Jag tror fortsatt på Aspire så jag har kvar samtliga aktier i min långsiktiga portfölj men i Case-portföljen valde jag att stänga positionen. Även Resurs är kvar i min långsiktiga portfölj.

Status på mina öppna case

Millicom plockades in i Case-portföljen i augusti 2020 och har sedan dess stigit med sparsamma 4%. Tyvärr är detta betydligt sämre än vad index har mäktat med under samma period. Jag fortsätter däremot att envisas med att aktien bör värderas till en betydligt högre nivå än nuvarande kurs, jag kommer därför att låta caset förbli öppet ännu ett tag. Jag gillar deras köp av de resterande 45-procenten i deras joint venture i Guatemala. En del av förvärvet planeras däremot att finansieras via nyemission, vilket inte är drömscenariot.

När det kommer till Ogunsen har utvecklingen varit desto bättre. Sedan jag plockade in aktien i Case-portföljen i december 2020 har värdet på positionen ökat med 98%. Verksamhtesutvecklingen har varit stark överlag under de senaste kvartalen och jag räknar med att bolaget levererar en stark Q4-rapport. Ogunsen har också lanserat en intressant tillväxtsatsning som kan utgöra en trigger för aktien om bolaget visar att tillväxten utvecklas i linje med planen framöver. Överlag så tycker jag givetvis att potentialen i aktien är lägre nu än för ett år sedan. Skulle aktien komma upp och nosa på 50 kronorsnivån så kan det hända att jag överväger att stänga min position i Case-portföljen.

LeoVegas plockades in i Case-portföljen i juni 2021. Utvecklingen sedan dess har varit svag. Det har varit en hel del som har gått emot bolaget under en tid nu, inte minst den nya spelregleringen i Tyskland – vilket var en viktig marknad för LEO. Jämförelsetalen framöver bör dock vara mer beskedliga, även om Nederländerna nu istället kommer påverka negativt. LEO växer däremot bra på andra marknader såsom exempelvis i Italien. I maj annonserade LEO att man har ingått avtal med Caesars Entertainment om att gå live i New Jersey, vilket således kommer innebära LEOs första steg in på den amerikanska marknaden. Lanseringen i USA förväntas ske H1 2022. Jag tycker att aktien handlas till en intressant risk/reward och jag vill fortsätta syna LEOs kommande utveckling.

Sedan Embracer plockades in i Case-portföljen har aktien utvecklats något bättre än index. Det har i år varit en del brus kring sektorn i stort. Jag tycker dock att Embracer är ett fint bolag med en stark kultur och management. Bolaget har en god kassaposition, vilket borgar för nya förvärv framöver. Samtidigt har man många spel i pipeline.

B3 Consulting Group är ett nytt innehav i såväl min traditionella aktieportfölj som i min Case-portfölj. Jag gjorde en längre redogörelse för min syn på bolaget i söndagens inlägg. Kortfattat så tycker jag att bolaget har en stark historik av intäktstillväxt, men där det bör finnas god potential att öka marginalerna i bolaget. Bolaget jobbar nu också aktivt med att just stärka marginalerna, bland annat genom effektiviseringsprogram. Vi har nyligen också sett stora insynsköp i B3 av bolag närstående till B3s ordförande. Givet att B3s verksamhetsutveckling spelar ut som jag har prognostiserat så ser jag en intressant risk/reward i bolaget.

Det senaste tillskottet i Case-portföljen är Evolution. Det har stormat mycket kring EVO på sistone och aktien har fallit tillbaka ordentligt. Jag har i samband med detta valt att plocka in EVO i Case-portföljen. Bolaget har en stark underliggande verksamhetsutveckling. Branschen växer i snabb takt. Bolaget meddelade i fredags att man initierar återköp av aktier. Spelaraktiviteten i Q4 har hittills varit klart starkare än i Q3. Vi får se vad framtiden för med sig.

Nedan är en summering av Case-portföljens befintliga innehav.


Har ni något av mina case-bolag i er portfölj?

No comments:

Post a Comment