Pages

Saturday 4 December 2021

Veckans aktieköp

Det har fortsatt att vara tvära kast på börsen i veckan, särskilt i vissa enskilda aktier. Vi får väl se om det blir något julrally i år eller inte. Oavsett vilket så har jag genomfört 6 aktieköp i veckan. Fem av köpen redogörs det för nedan, medan det sjätte köpet är mitt senaste tillskott i portföljen. Detta senaste tillskott kommer jag att presentera i morgondagens inlägg.

EVOLUTION: Det blev ett påfyllnadsköp i EVO också den här veckan. Jag har skrivit mycket om EVO tidigare och tänkte inte bli så långrandig denna vecka, men jag tycker att den underliggande verksamheten fortsätter att takta på bra, där en tydligt högre aktivitetsnivå har uppvisats hittills under Q4 jämfört med Q3. Jag är också positivt inställd till att bolaget igår annonserade att man inleder ett aktieåterköpsprogram. Jag har i veckan också plockat in EVO i min så kallade case-portfölj, mer om det i separat inlägg.

KAMBI: Efter stora insynsköp av Anders Ströms bolag Veralda på sistone har kursen rekylerat ned lite igen. Jag tog då tillfället i akt att passa på att utöka min position i bolaget.

MILLICOM: Millicoms aktiekurs fortsätter att handlas långt under många analytikers riktkurser. Jag passade i veckan på att utöka mitt innehav i bolaget genom att köpa aktier kring 274 kr. Nyligen annonserade man att man har köpt de återstående 45-procenten i det joint venture man har haft i Guatemala. Även om Millicom har angett att delar av förvärvet ska genomföras via nyemission så är jag positiv till köpet. Jag hoppas att Millicom någon gång framöver kommer erhålla en (enligt mig) mer rättvis värdering.

LEOVEGAS: Det har som bekant varit ett utmanande år för LEO i år, framför allt drivet av regleringen i Tyskland. Jag tycker dock att det finns intressanta positiva faktorer i caset framöver samt att värderingen är attraktiv för tillfället. Exempel på saker jag finner intressant i LEO är den relativt höga andelen intäkter från lokalt reglerade marknader, den fortsatta expansionen av Expekt samt att jämförelsetalen avseende Tyskland bör bli alltmer hanterbara framöver. I veckan köpte jag aktier till kursen 30,62 kr.

SAGAX D: Jag fyllde på mitt innehav i Sagax D genom att köpa aktier till kursen 31,55 kr. Givet min köpkurs landar direktavkastningen på 6,34%. D-aktier/preferensaktier är inte vägen att gå om man långsiktigt vill prestera bättre än index. En liten del av portföljen har jag dock tillägnat D-aktier. Sagax D utgör drygt en procent av min totala portfölj.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

No comments:

Post a Comment