Pages

Tuesday 11 January 2022

Att köpa det man vill ha

För personer som är på jakt efter FIRE eller finansiellt oberoende, och som inte har en outtömlig källa av pengar, är det ofta man ställs in för frågeställningar huruvida man bör köpa en specifik sak eller inte.

Om man ska vara helt krass lär det inte vara många som uppnår FIRE på ett ”hard-core” spara och gneta sätt om man inte avstår ifrån en hel del konsumtion längs vägen. Oavsett om man vill det eller inte så brukar avvarande av konsumtion leda till en del ifrågasättanden från omgivningen. Snål är ju inget epitet man gärna vill ha på sig själv då det klingar fint negativt. Nu för tiden kan man däremot alltid kasta in hållbarhetskortet i debatten 😊

Hursomhelst, detta inlägg ämnar inte landa i diskussionen kring att vara ekonomisk vs. att vara snål eller att man måste unna sig saker löpande då man aldrig vet vad som händer imorgon.

Förra veckan blev jag riktigt sugen på att köpa en Oura ring. Jag menar alltså att jag blev riktigt riktigt sugen. Ringen, som bland annat mäter hur man sover, kostar 314 EURO och utöver det medför en Oura membership kostnad på 5,99 EURO per månad, vilket ger full tillgång till Oura-appen.

Drygt 3 000 kr är en ganska stor kostnad ändå, men samtidigt om man jämför med hur mycket min fru och jag har sparat per månad under de senaste åren är det mer att betrakta som växelpengar.

Det har nu gått ett antal dagar sedan jag kände ett stort sug efter att köpa varan. Jag har än så länge inte köpt ringen och inte helt oväntat har suget minskat. Jag debatterar för tillfället med mig själv hur jag ska göra.

Å ena sidan vill jag gärna ha ringen för att mäta massa spännande hälsorelaterade saker. Det är framför allt sömnstatistik jag skulle vilja ha. Å andra sidan tycker jag att jag sover bra, så förutom att det är intressant data vet jag inte om jag per se behöver funktionen. Om man inte sover bra, vet man nog redan i generella drag vissa förändringar man skulle kunna testa på i syfte att sova bättre.

Jag får fundera lite till på hur jag ska göra gällande detta eventuella inköp. Vidare gäller det ju också att använda produkten under en lång tid och inte bara under de två första veckorna i någon form av nyhetens behag.

Hur tänker ni kring att köpa saker som skulle vara trevliga att ha men som ni egentligen inte behöver?

No comments:

Post a Comment