Pages

Saturday 15 January 2022

Beskrivning av Utdelningsportföljen

När bloggen inleddes i februari 2019 hade min fru och jag ett fokus som uteslutande var på utdelningsinvestering. Vi kan idag, om vi vill, leva på utdelningarna som trillar in från aktieportföljen. Som en följd av detta och i takt med att portföljen har växt sig allt större har vi också breddat inriktningen i vår portfölj. Övergripande inkluderas numera följande delar i vår totala portfölj:

  • Basportföljen
  • Utdelningsportföljen
  • Case-portföljen

I dagens inlägg tänkte jag beskriva Utdelningsportföljen. Utdelningsportföljen, vilken idag utgör 50% av det totala portföljvärdet, består av 17 innehav. De fem största innehaven är Nordea, Ogunsen, Kindred, Peab och Catella. Framför allt Ogunsen är ett bolag som befunnits i min portfölj under väldigt många år. Även Nordea, Kindred och Peab är välbekanta innehav i portföljen, medan Catella är ett bolag jag fick upp ögonen för under 2020.

Övriga innehav i (storleksordning) Utdelningsportföljen är Telia, Resurs, AT&T, Intrum, Betsson, AbbVie, Sampo, Handelsbanken, Corem D, Omega Healthcare Investors, WP Carey och Sagax D.

Syftet med Utdelningsportföljen är att erhålla en jämn ström av utdelningar som ska täcka våra månatliga kostnader. Man kan alltid diskutera specifika innehav och jag vet inte om portföljen kommer bestå av exakt dessa bolag långsiktigt, men för tillfället är det dessa innehav som utgör portföljen.

Som jag tidigare har nämnt är ambitionen att Utdelningsportföljen ska vara en relativt passiv portfölj. Jag kommer däremot inte att tveka att plocka in nya innehav eller sälja befintliga om det finns skäl som jag anser vara rimliga för att utföra förändringar.

Just nu finns lite oro kring exempelvis Omega Healthcare Investors. Sedan vet jag inte om jag ser mig som långsiktig ägare i Handelsbanken, jag vill se lite vad de kommer med för besked i bokslutskommunikén. Å andra sidan skulle jag även gärna vilja slippa den finska källskatten som Nordea för med sig, givet att aktiekursen är på en tillfredsställande värderingsnivå. Vidare tycker jag att Catella är lite i mellanlandet mellan Utdelningsportföljen och Case-portföljen.

Hursomhelst, målet är att Utdelningsportföljen varje år ska bidra med minst 360 000 kr i utdelningar. För tydlighetens skull, jag investerar inte i något bolag endast för utdelningen. Tycker jag inte att värderingen är OK så köper jag inte heller aktien. När det gäller antalet innehav i Utdelningsportföljen har jag satt ett tak på 20 innehav.

No comments:

Post a Comment