Pages

Sunday 16 January 2022

Boktips + Lästa böcker 2021

Jag har alltid gillat att läsa. Som liten var Enid Blytons Fem-böcker mina absoluta favoritböcker. Dock har jag stundtals grämt mig lite över att jag inte läser så fort som jag skulle önska. På senare tid har jag däremot fått upp farten en del när jag läser mer kontinuerligt.

Läshastigheten beror givetvis också på vilken typ av bok det är man läser, åtminstone är det så för min del. Hursomhelst, under 2021 läste jag sammanlagt 30 böcker. För att vara mig är det en nivå jag är nöjd med. Slår man ut det över året blir det drygt en bok i genomsnitt varannan vecka.


Tabellen ovan visar böcker jag läste under 2021. Den observante läsaren ser snabbt att tabellen endast innehåller 27 böcker. Det är korrekt. De resterande tre böckerna jag läste är ”hemliga” 😉

Jag har försökt att läsa lite blandade genrer, jag vet inte hur väl jag lyckas med det alltid men vid en historisk jämförelse läser jag åtminstone numera mer ”brett”. Det är alltid kul och givande att ta del av andra personers perspektiv samt att sväva bort i fantasivärlden.

Generellt sett tycker jag att de flesta böcker som anges i tabellen ovan är läsvärda. I vanlig ordning har det blivit en del investeringsrelaterade böcker, vilka samtliga ovan rekommenderas att läsas om man gillar aktier och investeringar.

Om vi exkluderar aktierelaterade böcker är mina topp 5 böcker som jag läste under 2021 följande:

  • En bur av guld
  • Det som inte dödar oss
  • Hon som måste dö
  • Nattvakten
  • Helikopterrånet

Jag tycker att Camilla Läckbergs bok ”En bur av guld” är riktigt bra. Jag läste i början av 2022 också bok nummer två i serien och tycker att den var minst lika bra. David Lagercrantz böcker om Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist med flera tycker jag också är ruskigt bra. Jag vet inte varför det tog en sådan lång tid för mig att komma till skott med att läsa de senaste böckerna om Lisbeth och Mikael.

Jag är också ett stort fan av Anna Ihréns böcker och under 2021 läste jag två av hennes böcker. Jag hoppas att jag ska beta av ytterligare någon av hennes böcker under 2022, även om jag nu har läst nästan alla. En bok jag läste i slutet av året var Helikopterrånet, vilket också var en bok jag fann väldigt spännande.

Varje år publiceras en bok via projektet ”Stockholm läser”. Boken inom ramen för detta projekt 2021 var ”Janne, min vän”. Det var en helt okej bok och sedan 2020 läser jag varje upplaga av ”årets bok” inom initiativet ”Stockholm läser”. Vilken som kommer bli ”årets bok” 2022 annonseras den 25 januari.

En bok som egentligen inte rakt av faller inom ramen för de böcker jag gillar allra mest är ”1794”. Det är ändå något med de böckerna (1793 och 1794) som gör att jag måste läsa böckerna och att jag ser mycket framemot att sätta boken 1795 i mina händer 😊

Dela gärna vilka som var de bästa böckerna ni läste 2021 samt vilka böcker ni ser mest framemot att läsa under 2022?

No comments:

Post a Comment