Pages

Tuesday 18 January 2022

Boken om Q

Jag läste nyligen ut boken ”Boken om Q”, där Q avser finansmannen Mats Qviberg. Boken publicerades år 2015 där Mats har berättat sin historia för Lotta Byqvist som sammanställt boken.

Jag hade inte superstor koll på Mats innan jag läste boken. Det var därför intressant att få lära sig mer om hans historia. En historia som bland annat handlar om klassresa och intressanta anekdoter samt såväl framgångar som motgångar.

I bokens inledande avsnitt fick man en inblick i Mats barndom och familjesituation under uppväxten. Mats föddes år 1953 och har i syskonskaran exempelvis en tvillingbror. Jag tyckte också att det var intressant att man i boken fick lite inblick i hur Stockholm var under Mats uppväxt och att man också fick intressanta inslag kring hur den svenska investerarmarknaden har utvecklats under årens lopp. Det var onekligen mycket som var annorlunda på den svenska aktiemarknaden under 70- och 80-talen jämfört med idag.

Mats verkar vara (som han också skriver i boken) en person som har ganska mycket och starka åsikter. I boken beskrivs han av somliga som en person med ett starkt temperament, men generellt också som allt annat än långsint.

Mats uppvisade tidigt ett intresse för aktier och hans första aktieköp var i det svenska verkstadsbolaget SKF. Därefter köpte han aktier i Astra och Mölnlycke. Ett av Mats tänkvärda motton lyder ”Låt aldrig ett misstag bli ett misslyckande”.

År 1989 bildade Mats Qviberg och Sven Hagströmer bolaget Hagströmer & Qviberg. För att göra en lång historia kort blev det som bekant en stor turbulens kring HQ Bank, när man 2010 förlorade banktillståndet. Då jag inte alls hade särskilt bra koll på denna händelse var det särskilt intressant att läsa Mats ord kring detta samt spelet bakom.

Man får i boken också ta del av sunda tankar kring hur man blir en framgångsrik investerare. Här lyfter Mats exempelvis fram att man endast bör investera i bolag vars verksamheter man förstår samt att sälja ”de dåliga” aktierna och behålla ”bra” aktier. Han skriver också tänkvärt om att investerare borde fundera ett dygn innan man investerar i ett bolag efter att man känner sig sugen att trycka på köpknappen.

Sammantaget tycker jag att det var en väldigt intressant bok att läsa. Jag lärde mig mer om Mats samt gavs också intressanta anekdoter med mera. Jag fick också lära mig vad yuppiesjukan var för något 😊

No comments:

Post a Comment