Pages

Tuesday 18 January 2022

Bud på Aspire Global!

Ett av de bolag jag har lagt absolut mest tid på att analysera och följa, det är Aspire Global. Jag plockade in bolaget i samband med corona-raset 2020. Efter ett första initialt köp på runt 20 kr har det därefter blivit ett gäng ytterligare köp i takt med att Aspire har fortsatt att leverera på ett övertygande sätt.

När vi gick in i kalenderår 2022 var Aspire Global mitt näst största innehav. Trots att aktien har haft en strålande utveckling på börsen under de senaste åren var jag fortsatt positiv till Aspires utveckling kommande år. Efter att man sålde sin B2C-verksamhet i Q4 2021 var det upplagt för en ny skördeperiod, denna gång som ett renodlat B2B-bolag.

Som lite kul kuriosa tänkte jag i min stillsamhet på söndagseftermiddagen att det nästa vecka (= innevarande vecka) ”måste” vara dags för Aspire att annonsera ett nytt operatörsavtal. Detta efter att 2022 inletts skralt på detta område.

Istället för operatörsavtal skickades det ut ett pressmeddelande om att NeoGames lägger bud på Aspire Global. Detta var en nyhet jag fick läsa om när jag vaknade imorse. Det finns i vanlig ordning en del ifs-and-buts i samband med uppköp, men enkelt uttryckt får Aspire Globals ägare (bland annat) möjlighet att överlåta sina aktier till en kurs om 111 kr per aktie.

Budkursen renderar i en premie på drygt 41% jämfört med gårdagens stängningskurs. För egen del var det med blandade känslor som jag tog till mig nyheten om att NeoGames lägger bud på Aspire.

För det första tycker jag inte det är överraskande att någon aktör lägger bud på Aspire. Jag har tidigare skrivit om att jag ser Aspire som en aktör i konsolideringen i spelsektorn, dels genom att själva göra förvärv eller genom att ett annat bolag förvärvar Aspire.

Aspire har en stark ägarsituation och jag har ibland funderat lite kring vilket bud som skulle krävas för att storägarna i Aspire skulle acceptera att bli uppköpta. Givet bolagets tidigare uttalanden kring att man t ex inte anser sig få uppskattning från marknaden när man uppnår sina finansiella mål etc, så hade jag trott att en budkurs skulle ligga en bra bit över 111 kr.

Det finns dock ett MEN, ett men som jag inte riktigt hade tänkt på. Det finns en hel del överlappande i toppen av ägarlistan i Aspire Global och NeoGames. För ett antal år sedan utgjorde dessa båda bolag samma koncern. Veckans bud innebär således att cirkeln sluts igen. Det känns som en sund långsiktig investering för NeoGames.

Generellt så medför budet som sagt blandade känslor hos mig. Å ena sidan så kan jag räkna hem en fantastisk affär, min klart bästa någonsin i absoluta tal. Å andra sidan har jag lagt ned åtskilliga timmar på att följa bolaget och jag skulle väldigt gärna ha velat fortsatt att ha Aspire i portföljen.

Innan börsen öppnade imorse hade vi ett snabbt inkallat familjeråd för att avgöra hur vi skulle agera på budnyheten. Vi landade i att vi cashar hem och vi har därför sålt våra Aspire-aktier idag. Sannolikheten är väl stor att budet går igenom och man kan argumentera för att jaga de sista kronorna också (upp till budnivån) men vi valde att klippa bandet till Aspire.

Vad ska vi göra med pengarna?

I absoluta tal sitter vi nu helt plötsligt med en hel del likvida medel. Jag har känt mig lite sliten under de senaste veckorna. Jag har inte haft samma fokus på analys av bolag (exklusive mina kärninnehav) på sistone. Det har än så länge inte blivit ett enda aktieköp på det nya året.

Det finns bolag jag skulle kunna tänka mig att kasta in lite pengar i, t ex VNV Global. Jag tror dock att jag kommer låta det hela smälta in lite innan pengarna sätts i arbete igen, förutom att dagens familjeråd också landade i slutsatsen att vi skulle göra en extraamortering på bolånet på 50 000 kr.

Avslutningsvis

  • Det har varit fantastiskt kul att följa Aspire Global
  • Det blev sammantaget min bästa investering någonsin
  • Jag har lärt känna flera nya personer genom min Aspire-investering, vilka har varit oerhört trevligt och inspirerande att diskutera med
  • En liten del av dagens försäljningslikvid kommer gå till extraamortering på hushållets bolån, resterande del återstå att se hur de kommer spenderas (= investeras)

No comments:

Post a Comment