Pages

Wednesday 5 January 2022

Kick-off i The Dividend Story-hushållet

Strax innan årsskiftet hade min fru och jag vår kick-off inför det stundade året. Vi diskuterade i vanlig ordning en hel del olika ämnen, allt ifrån värderingar till bucket lists samt hur vi tänker kring portföljen och att sluta jobba etc. Jag tänkte inte gå in på varje enskild punkt som diskuterades under kick-offen eller exakt vad vi landade i, men nedan är några av de större områdena som fanns med på agendan.

Jobbsituationen

Något vi diskuterade var hur vi ser på vår jobbsituation framöver. Vårt mål är ju som bekant att fullt ut kunna äga vår egen tid. Min fru har redan gått ned i arbetstid och om allt går som planerat så kommer vi nog från och med 2022 inte längre att ha två heltidslöner i hushållet i framtiden.

Personligen är jag ett fan av att gradvis trappa ned på tiden som läggs på traditionellt arbete. Man hinner då anpassa sig lite till omställningen detta medför samt att man t ex har lite back-up kapital om något inte skulle utvecklas som planerat. En stor passion jag har är aktier och investeringar, vilket är ett område jag vill spendera mer utav min tid på.

Sammanfattningsvis:

  • Ambitionen är att hushållet vid utgången av 2022 inte kommer ha två heltidslöner

Boende

Personligen anser jag att boendesituationen är det område som stundtals upptar mest diskussionstid i vårt hushåll. Vi har idag ett boende som vi är nöjda med. Lägenheten ligger i ett trevligt område och är av en storlek som vi är nöjda med (egentligen lite större än vad vi behöver).

Egentligen finns det därför inte mycket att klaga över. Den stora utmaningen är dock att min fru väldigt gärna vill ha ett hus någon gång i framtiden. Min fru har ett stort intresse för hus och design. Hon har en målbild om hur huset ska se ut samt ungefär var det ska vara beläget.

Det är en ganska stor sannolikhet att huset kommer kosta lite mer än vad vi får i betalt när vi säljer lägenheten. Som bekant blir det betydligt mer utmanande att få lån från banken om man inte jobbar heltid. Boendesituationen är således ett dilemma. Vi kommer däremot inte att stressköpa ett hus. Om vi hittar ett hus som uppfyller våra önskemål och förutsättningar är vi redo för en snabb affär men i annat fall har vi inga problem med att vänta ett antal år med husköp heller.

Vi har en relativt låg skuldsättningsgrad på vår nuvarande bostad och under år 2023 kommer vi helt att upphöra amortera på vår lägenhet.

Sammanfattningsvis:

  • Om förutsättningarna är dem rätta önskar vi köpa hus framöver

Buffert i form av likvida medel

Som anges ovan förväntas vi framöver inte att ha två heltidslöner. Detta ska ses som ytterligare ett steg på resan mot hel- eller deltids-FIRE. Som många investerare (inklusive undertecknad) fick lära sig under år 2020 är inte en lång och fin utdelningstrend en garanti för att bolagen kommer dela ut pengar till aktieägarna i vått och torrt.

Vid en situation där vi fullt ut planerar att leva på portföljen så ser vi gärna att vi också har lite buffert i reserv utanför börsen. (Vi är fullt medvetna om konsekvenserna av att ha pengar på ett vanligt sparkonto, men diskussionen om att vara fullinvesterad eller inte, det är föremål för ett annat blogginlägg.)

Sammanfattningsvis:

  • Att långsiktigt bygga upp en buffert på 200 000 kr är något som vi har satt som målbild

Portföljen

När bloggen inleddes i februari 2019 hade vi ett fokus som uteslutande var på utdelningsinvestering. I takt med att portföljen växt sig allt större, och att utdelningarna täcker våra månatliga kostnader, har vi också breddat inriktningen i vår portfölj. Övergripande har vi landat i att vår totala portfölj numera utgörs av följande delar:

  • Basportföljen
  • Utdelningsportföljen
  • Case-portföljen

Jag kommer att redogöra för respektive portfölj i separata inlägg. Generellt kommer Basportföljen att vara en portfölj som taktar på utan inblandning från oss. Utdelningsportföljen kommer inkludera lite mer aktivitet från vår sida om vi finner intressanta transaktionslägen, men grundtanken är annars att denna portfölj ska vara passiv.

Case-portföljen är en aktiv portfölj samt den portfölj jag kommer lägga absolut mest tid på. I denna portfölj kommer jag ha mina mest spännande case. Vidare är det övergripande målet att vi varje år ska erhålla minst 360 000 kr i utdelning, vilken ger en genomsnittlig månadsinkomst (vid heltids-FIRE) på 30 000 kr.

No comments:

Post a Comment