Pages

Tuesday 4 January 2022

Utdelningar: December 2021

Det är för mig alltid en höjdpunkt att summera de månatliga utdelningarna. Långsiktigt och regelbundet sparande innebär goda förutsättningar för att pengamaskinen ska kunna utvecklas väl. Efter ett tufft år 2020 på utdelningsfronten har nu utdelningsnivåerna kommit upp till mer önskvärda belopp igen.

I december 2021 uppgick utdelningarna till 47 924 kr (38 448), vilket innebär en ökning på 25% jämfört med december 2020. Utdelningarna i december 2021 dominerades av Resurs notering av Solid Försäkring. Som med det mesta inom ekonomi så finns det många olika tillvägagångssätt man kan använda sig av. När det gäller ett bolag som delar ut en del av sin koncernstruktur till aktieägarna (såsom Resurs nyligen gjorde), så ser jag personligen detta som en form av utdelning.

Sammantaget uppgick de totala utdelningarna under 2021 till 491 171 kr (225 990), vilket motsvarar en ökning på 117% jämfört med 2020.


Grafen ovan visar hur mina utdelningar har utvecklats för perioden januari-december från 2011 till 2021. Det är glädjande att se att utdelningsåret 2021 är mitt bästa år någonsin. Jämförelsen blir dock lite vansklig när det dyker upp en del extrautdelningar etc. Jag kommer återkomma med mitt mål avseende utdelningar 2022. Jag kan däremot redan nu säga att 2022 inte kommer att bli ett nytt rekordår om inget oförutsett inträffar.

Hur utvecklades era utdelningar i december?

No comments:

Post a Comment