Pages

Friday 7 January 2022

Lite fredagstankar

Vardagen börjar så sakteliga rulla på i normal mak igen efter diverse jul- och nyårshelger. Det innebär också att det är dags för årets första upplaga av mina fredagstankar. Vi kör igång direkt.

FEL JÄMFÖRELSEINDEX: Det har florerat ordentligt med årsgrafer i diverse olika flöden under den senaste veckan. Det är såklart naturligt när ett år har passerat och ett nytt är till att ta vid. Personligen har jag inte ”out:at” min årsavkastning för 2021.

Förr höll jag mycket mer på med att följa upp portföljutvecklingen stup i kvarten. Men någonstans tycker jag att det ger mig fel fokus. Det kan också lätt bidra till stress när allting ska jämföras med andra personers avkastning, där man inte ens har koll på mycket mer än andra personers procentsiffror (dvs. man har ingen aning om hur stora belopp som har investerats, vilka konton som avses, riskspridning mm).

Med det sagt så unnar jag givetvis alla som haft ett riktigt fint börsår. Har man bara hållit sig kring index-utvecklingen eller bättre så tycker jag man borde vara riktigt nöjd med året. För egen del är jag överlag väldigt nöjd med hur portföljen levererade 2021.

Avanza skickade strax innan nyår ut ett mejl där de informerade om att man kunde logga in på deras hemsida och se hur sin egen portföljutveckling 2021 var jämfört med ”index” och den genomsnittliga spararen hos Avanza. En snabb slutsats är, i enlighet med indexinvesterarnas tes, att det är väldigt många som inte slår index. Under 2021 presterade den genomsnittlige Avanza-investeraren klart sämre än index.

På tal om index jämförde Avanza i sitt utskick med OMXS30. Personligen tycker jag det är helt fel, utav många anledningar, att jämföra med OMXS30. Min bloggkollega Petrusko skrev nyligen ett intressant inlägg om att ha fokus på låg avgift vs. högre avkastning. Vem bryr sig om gratisfonder om fonder med högre nettoavkastning (= efter avgifter) på lång sikt presterar bättre?

Om man är en investerare med nästan uteslutande fokus på svenska börsen är det för mig givet att man ska jämföra med Stockholmsbörsens totalindex (inklusive utdelningar).

ALKOHOLDRICKANDE & NYÅRSDAGSJOGGEN: Klockan 05:50 på nyårsdagen gav jag mig ut på årets första löppass. Det var de första stegen 2022 i jakten på SUB 1:30 på halvmaran. Det var en ganska blåsig morgon med lite slirigt underlag.

Den första reflektion som slog mig när jag började springa var att det var oerhört många taxibilar som körde fram och tillbaka. Om det är någon läsare som är taxichaufför eller funderar på att bli detta, är mitt ”Lynch-tips” att inte vara ledig på nyårsnatten 😊 Hade jag varit polischef hade jag infört provisionslön på nyårsnatten, det var en hel del fordon som färdades i snabbare takt än vad lagen anbefaller.

Hursomhelst, årets första löppass bestod av 10 km progressiv distans med 5 kilometerssplittar i 5:05- respektive 4:40-tempo. Det var lite segt inledningsvis men överlag blev det ett bra pass givet att det var lite slirigt ute och därigenom mer utmanande att trycka på steget.

Vad vill jag egentligen säga med dessa ord? Jag gissar att det finns några som anser mig vilja visa hur ”duktig” jag är som går ut och springer innan klockan 06:00 på nyårsdagen. Kanske, men jag tror också att det finns ett gäng som tycker det är helt ”rubbat” att göra det jag gjorde.

Oavsett vilket så tycker jag ibland att det är viktigt att prata om att allt inte behöver gå i ”stereotypenstecken”. Man behöver inte vara uppe till midnatt bara för att det råkar vara årets sista dag och man behöver inte dricka alkohol för ”de flesta” andra gör det etc.

Jag tror det var 2009 som jag senast var i ett tillstånd som är att klassa som onykter. Sedan dess har jag i stort sett inte druckit en droppe alkohol. Jo, det finns en del som tycker att jag är tråkig på grund av jag inte dricker alkohol. Men det är okej.

Syftet med dessa rader är att försöka inspirera till att alla ska följa sitt hjärta och det man själv brinner för. Personer med stor passion för något får nog finna sig i att ibland bli lite ifrågasatta (ibland med glimten i ögat och ibland mer seriöst).

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

No comments:

Post a Comment