Pages

Tuesday 15 February 2022

Betsson: Stark Q4-leverans givet förutsättningarna


I förra veckan publicerade Betsson sina siffror för det fjärde kvartalet 2021. Nedan är en summering av rapporten samt mina tankar om aktien. Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i Betsson.

Siffrorna som anges nedan avser Q4 2021 vs. Q4 2020 om inget annat anges:

  • Intäkterna uppgick till 1 594,7 mkr (1 762,5), vilket motsvarar en nedgång på 10%
  • Rörelseresultatet minskade från 317,8 mkr till 210,6 mkr
  • Resultatet efter skatt per aktie uppgick till 1,39 kr (2,05)
  • Det operativa kassaflödet landade på 134,4 mkr (223,9)

Nedan är några områden som jag har valt att fokusera lite extra på.

Latinamerika

Betsson har ett stort fokus på att fortsätta stärka sin position på den intressanta latinamerikanska marknaden. Man hade en stark utveckling i regionen i Q4, vilket inte minst var drivet av utvecklingen i Chile och Peru. Utvecklingen gynnades också av att förvärvet av Inkabets snabbväxande sportbok och kasinoverksamhet slutfördes den 1 oktober 2021. Förvärvet förbättrar Betssons ställning i västra delen av Sydamerika.

I januari 2022 gick Betsson live med sitt erbjudande i både staden Buenos Aires och i provinsen Buenos Aires i Argentina. Detta efter att ha genomfört en ’soft launch’ i Buenos Aires City i oktober. Under 2022 är ambitionen att bolaget också ska gå live i Mexiko via sitt partnerskap med Big Bola Casinos.

Central- och Östeuropa samt Centralasien

Intäkterna från region Central- och Östeuropa samt Centralasien (CEECA) står för 35% av Betssons intäkter. Totalt sett redovisade regionen samt majoriteten av länderna i regionen under det fjärde kvartalet all-time high avseende intäkter. Intäkterna ökade med 10% i Q4. Marknader som den här regionen inkluderar är exempelvis Kroatien, Grekland, Estland, Litauen och Georgien.

I Georgien, vilket är en topp 10-marknad för Betsson, har parlamentet nyligen beslutat att bland annat införa skattehöjningar, marknadsföringsförbud samt en höjning av minimiåldern för att spela på kasino online.

Nordamerika

I slutet på det första kvartalet väntas Betsson gå live med sitt B2C-erbjudande i den amerikanska delstaten Colorado. Som bekant ämnar B2C-erbjudandet i Colorado utgöra en ”markandsföringskanal” för att framhäva bolagets B2B-erbjudande. Betsson har nu erhållit en så kallad GLI 33-certifiering i delstaten Colorado. Denna certifiering är också giltig i andra amerikanska delstater, vilket möjliggör för etableringen av Betssons B2B-erbjudande i USA.

Den stora kostnaden för investeringen avseende lanseringen i USA har Betsson redan tagit. Man uppger att man vid lanseringen kommer börja lugnt med ambitionen att över tid bygga upp sin marknadsposition.

Vidare har man slutfört integrering av Betssons USA-anpassade sportbok på Strive Gamings plattform. Bolaget har också rekryterat en Managing Director för sitt amerikanska B2C-erbjudande och en Account Director för B2B-erbjudandet.

I den kanadensiska provinsen är målsättningen att bolaget ska gå live med Betsafe som ett B2C-erbjudande men man ämnar även erbjuda sin sportbok som B2B-lösning.

Avslutande tankar

Att Betsson skulle leverera ett tydligt tapp jämfört med Q4 2020 var väntat. Givet förutsättningarna med ett starkt jämförelsekvartal, låg sportboksmarginal och upphörande av att erbjuda spel till nederländska kunder presterade Betsson ändå ett starkt kvartal. Detta var något som marknaden gillade och man handlade upp aktien med drygt 14% på rapportdagen. Jag tycker att bolaget var förtjänt av en tydlig kursuppgång efter rapporten.

Sammantaget utgör 2021 det bästa intäktsåret någonsin för Betsson. I det avslutande kvartalet levererade man en rekordhög omsättning i sportboken och all-time high i aktiva kunder. Det är särskilt imponerande givet situationen i Nederländerna. Den låga sportboksmarginalen gjorde att kunder (initialt) vann mer, vinster som många sedan använde till att lägga nya spel för. Sportboksmarginalen i oktober var den lägsta någonsin för Betsson.

Betsson har också fått en solid start på det första kvartalet 2022, där de genomsnittliga dagliga intäkterna till och med den 3 februari var 4,2% högre än de genomsnittliga dagliga intäkterna under hela Q1 2021. Detta trots att man påverkats fortsatt negativt av ofördelaktiga valutakursrörelser och fortsatt inte erbjuder spel i Nederländerna.

På tal om ofördelaktiga valutarörelser så minskade rörelseresultatet till 210,6 mkr i Q4, där hade valutakurseffekter en negativ påverkan på hela 81,1 mkr. Den underliggande utvecklingen är således stark för Betsson. I Q4 ökade man också sina marknadsandelar i Sverige, framför allt drivet av Jalla Casino.

Exempel på potentiella triggers i Betsson framöver skulle kunna vara att man:

  • Under 2022 går live i USA, Kanada och Mexico
  • Under andra halvåret 2022 går live i Nederländerna
  • Signerar B2B-avtal (där Betsson tillhandahåller sin sportbok) i Nordamerika
  • Fortsatt stärker sin ställning i Latinamerika
  • Genomför ytterligare förvärv

Betsson, likt många andra i branschen, är också en potentiell uppköpskandidat. När det gäller mer tekniska parametrar så har man länge haft valutamotvind, vilket förhoppningsvis kommer vända någon gång. Bolaget har dock endast 37% av intäkterna från lokalt reglerade marknader. Regulatoriska risker är som vanligt något man definitivt bör ta med i beaktande när man investerar i spelbolag. Turkiet är en marknad som ofta lyfts upp på riskkontot för Betsson. Personligen är även Norge en marknad som gör mig (lite extra) orolig.

När börsen stängde igår handlades Betsson-aktien till kursen 55,30 kr. Givet nuvarande fundamenta och min prognos för 2022 tycker jag att ett rättvist pris på aktien ligger runt 65-70 kr.

Har ni Betsson i portföljen?

2 comments:

  1. Betsson är en nagelbitare jämfört med stabilare Kindred.

    Om Norge är oroligt som du säger så vet jag ej om jag vill fortsätta äga Betsson eller om jag kommer att byta ut aktien mot något säkrare case.
    Skattehöjningar och åldersgränshöjning i Georgien skulle man gärna vilja veta hur mycket/lite skillnad det blir och när?! Kanske blir byte mot Axfood, SEB eller SHB, Telia eller Tele2. Eventuellt bygga en större post i Diös.

    Ger Latin och Nordamerika en liten chans att utvecklas men vet ej hur länge mitt tålamod orkar med Betsson.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är lite stökigt på en del marknader, så fint att det diversifierar sig till än fler marknader. Pontus verkade inte vara super-orolig för Georgien iaf. Jag vill också gärna syna satsningen i Nordamerika och LatAm.

      Delete