Pages

Sunday 27 March 2022

Portföljen utökas med nytt innehav


Att plocka in ett nytt innehav i portföljen är alltid spännande. Det krävs alltid en extra insats när man ska läsa på om nya bolag och försöka förstå deras verksamheter samt vilka möjligheter och utmaningar etc som de står inför. Som investerare på börsen finns det alltid nya saker att lära sig.

I dagens inlägg ges en beskrivning kring det senaste bolaget som plockades in i min portfölj. Bolaget i fråga är Raketech.

Kort om bolaget

Raketech bedriver huvudsakligen en verksamhet med inriktning på marknadsföring, såväl prestations- som innehållsbaserad. Via bolagets egna hemsidor tillhandahålls främst information och tjänster relaterade till sport och spel på nätet (inklusive sportsbetting och casino). Raketechs hemsidor attraherar ett stort antal potentiella spelare. Via marknadsföring är syftet att hänvisa dessa personer vidare till olika speloperatörer.

Raketechs digitala tillgångar/hemsidor supporterar t ex sport- och spelintresserade personer med speltips, nyheter, de senaste oddsen, tv-tider och statistik. Förutom att skapa ett ökat engagemang bland spelarna bidrar dessa hemsidor och forum också till att skapa en solid databas, vilken kan användas för att ytterligare öka träffsäkerheten i marknadsföringskampanjer. Kortfattat kan verksamheten delas in i följande områden:

  • Lead generation: Detta kan exempelvis inkludera olika former av iGaming-relaterade jämförelsesajter, vilka attraherar personer som kan hänvisas vidare till speloperatörer. För att denna typ av affiliate-verksamhet ska vara lyckosam krävs en hög ranking hos (framför allt) Googles sökmotors-algoritmer
  • Media: Till skillnad från lead generation är detta ett område som framför allt attraherar besökare via så kallad direkttrafik (dvs. man går direkt till den hemsida man ämnar besöka och hemsidan är inte lika beroende av att få trafik via sökmotorer). Den här typen av kanaler inkluderar mer interaktivt och informativt innehåll. Exempel på detta är speltips och TV-guider
  • Network: Denna del, vilken präglas av lägre marginaler, inkluderar bland annat lead generation via sub-affiliates

Utöver vad som har nämnts ovan är marknadsföring via sociala medier ett verktyg som används för att driva ytterligare trafik till Raketechs kanaler. Exempel på hemsidor som tillhör Raketech är tvmatchen.nu, casinofeber.se, betting.se och americangambler.com.

De flesta av Raketechs kundavtal bygger på en prestationsbaserad ersättningsmodell eller en vinstdelningsmodell. De huvudsakliga ersättningsmodellerna är:

  • Intäktsdelning (Q4 2021: 43% av koncerns intäkter): Raketech får del av det spelöverskott (NGR) som speloperatören erhåller när en new depositing customer (NDC) har hänvisats till speloperatören. Denna intäktsdelning gäller så länge spelaren är kund hos speloperatören
  • Engångsintäkt (Q4 2021: 34% av koncerns intäkter): Vid så kallade Cost Per Acqusition-avtal (CPA) erhåller bolaget en fast engångsintäkt för varje NDC som Raketech hänvisar till en speloperatör. Detta är en intäktsmodell som framför allt används inom lead generation. Utöver detta återfinns även engångsersättningar i form av Cost Per Mille (CPM) och Cost Per Click (CPC). Ett CPM-avtal innebär att Raketech får ersättning för varje tusen visningar som sker av kundens innehåll på Raketechs webbplatser. Vid CPC-avtal erhåller Raketech ersättning utifrån antalet gånger som besökarna klickar på annonslänkar
  • Fasta avgifter (Q4 2021: 17% av koncerns intäkter): Bolaget får en fast avgift från speloperatörer som önskar marknadsföra sig via någon av Raketechs hemsidor. Ofta kombineras ett avtal om fast avgift med ett CPA-avtal eller intäktsdelningsavtal
  • Prenumerationsintäkter (Q4 2021: 6% av koncerns intäkter): I USA tillhandahåller Raketech några hemsidor som bygger på att erbjuda speltips. Dessa hemsidor tar bland annat betalt via prenumerationsupplägg

Även om Raketech bedriver både B2B- och B2C-business, genereras intäkterna huvudsakligen från B2B-segmentet. Kunderna är framför allt speloperatörer men bland kunderna återfinns också tv-kanaler / streamingtjänster.

Fokus på att öka diversifieringen i verksamheten

När bolaget grundades år 2010 var man en affiliate-aktör inom online-pokersegmentet på den skandinaviska marknaden. Sedan dess har bolaget (bland annat via förvärv) breddat verksamheten, både produktmässigt och geografiskt.

Ur ett geografiskt perspektiv är, förutom Norden, numera Raketech bland annat verksamma i Portugal, Spanien, Italien, USA, Kanada, Indien, Japan, Peru, Mexico och Argentina.

I Q2 2019 stod Norden för 97% av koncernens intäkter. Motsvarande siffra i Q4 2021 uppgick till 54%. Raketech har under de senaste åren jobbat aktivt med att diversifiera verksamheten. Detta är något som upplevs särskilt väl med tanke på att det med jämna mellanrum uppvisas regulatoriska risker kring flera av de nordiska spelmarknaderna.

Bolagets mål är att vara verksamma på minst tre olika kontinenter där varje kontinent ska utgöra minst 10% av Raketechs totala intäkter. Andelen intäkter som härstammar från Norden väntas sjunka ytterligare framöver, bland annat till följd av förvärv som bolaget har gjort i USA. I Q1 2022 väntas USA stå för 20% av intäkterna, vilket gör USA till den näst största marknaden för Raketech.

Under Q4 2021 härstammade 78% av intäkterna från casino, det är en ökning från 66% i Q4 2019. Koncentrationen kring casino har således ökat under de senaste två åren. Återigen till följd av flera (sportrelaterade) förvärv i USA väntas också produktdiversifieringen att förbättras framöver. Bolagets mål är att ingen enskild produktvertikal ska utgöra mer än 60% av intäkterna. I Q1 2022 väntas sportvertikalen stå för 30-35% av intäkterna.

Att diversifiera verksamheten är en mitigerande åtgärd mot plötsliga regulatoriska förändringar samtidigt som det är viktigt att bolaget finns på de marknader, och tillhandahåller tjänster relaterade till produkter, som efterfrågas av speloperatörerna.

Investeringscase och avslutande tankar

Sammantaget bedriver Raketech en verksamhet som präglas av en god skalbarhet. Förutom en hög tillväxt (+31% 2021) och hög marginal (42,8% i justerad EBITDA-marginal 2021) har man också ett starkt kassaflöde och en hög cash conversion ratio. Ett kassaflöde som sedan kan användas till att genomföra värdeskapande förvärv. Bolaget har som mål att växa intäkterna med minst 30% i genomsnitt per år, där två tredjedelar väntas komma från förvärv.

Enligt mina nuvarande prognoser för 2022 handlas Raketech för tillfället till P/E under 7,5. Givet bolagets tillväxttakt och höga marginaler är det en värdering jag finner attraktiv. 

Som har nämnts ovan gillar jag särskilt också att bolaget jobbar aktivt med att diversifiera verksamheten, både geografiskt och produktmässigt. Jag tycker också att bolagets VD ger ett starkt och förtroendeingivande intryck.

Exempel på potentiella triggers vid en investering i Raketech är:

  • Ökad korsförsäljning: Detta gäller inte minst kring de förvärvade bolagen i USA, där vissa av de förvärvade tillgångarna erbjuder (B2C) prenumerationstjänster. Då ingen affiliate-verksamhet finns kopplad till dessa prenumerationstjänster är detta ett exempel på identifierat område att exekvera korsförsäljning på
  • Förvärv: Historiskt har Raketech varit aktiva när det gäller att genomföra värdeskapande förvärv. Givet bolagets starka kassaflöde och cash conversion ratio finns det över tid bra potential för att fortsätta på den inslagna förvärvsagendan. Särskilt intressant är det med förvärv som görs på snabbväxande marknader och som bidrar till en ökad diversifiering av verksamheten
  • Fotbolls-VM 2022: Stora sportevenemang, så som fotbolls-VM, har historiskt varit en period som präglas av omfattande marknadsföring på spelmarknaden. Även om det (ur ett holistiskt perspektiv) sannolikt skulle vara mer gynnsamt att ha fotbolls-VM under juni och juli som brukligt, väntas årets mästerskap ändå bli en betydande händelse
  • Implementering av ny reglering i Ontario samt fler amerikanska delstater: Den nordamerikanska marknaden präglas av snabb tillväxt och att allt fler delstater/provinser öppnar upp sina marknader för att tillåta spel om pengar online
  • Latinamerika: Ytterligare en intressant marknad är den latinamerikanska. Omreglering i t ex Brasilien utgör en intressant framtida tillväxtmöjlighet
  • Uppköp: Givet bland annat bolagets låga värdering och snabbväxande verksamhet samt den överlag fragmenterade affiliate-marknaden är det ingen omöjlighet att Raketech blir en uppköpskandidat (även om det i sig inte är ett avgörande argument för att investera i bolaget)

Alla investeringar är som bekant förknippade med risker. För att Raketech långsiktigt ska vara en konkurrenskraftig aktör är man beroende av att man kan upprätthålla en god kapacitet när det gäller sökmotorsoptimering. Ogynnsamma ändringar hos exempelvis Google kan medföra stora negativa konsekvenser för Raketechs verksamhet. Exempel på en annan risk är om länder inför väldigt strikta regler kring marknadsföring av spel.

Sammantaget finner jag dock att Raketech i skrivande stund handlas till en intressant risk/reward ratio. Jag har köpt aktier inom intervallet 23,00-23,65 kr per aktie. Givet nuvarande fundamenta tycker jag att en motiverad kurs för Raketech är kring 33 kr.

3 comments:

  1. Intressant portföljen expanderar i dessa börstider men så är det inte något jätte konjunkturkänsligt utan mer känsligt mot olika arrangemang. Hoppas detta omdiskuterade fotbolls VM blir ett bra och spännande VM trotts alla omständigheter. En skräll i kvalet är fullbordad då Nordmakedonien har slagit Italien. En trigger skulle kunna vara att Raketech slås ihop eller samarbetar med Betsson, Kindred eller Leovegas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, relativt mycket annat känns bolag inom iGaming-sektorn (inkl. sportsbetting) som att de borde klara sig bättre när det är störningar i värdekedjan mm. Verkligen en skräll att Italien åkte ut. Raketech marknadsför Expekt på en del ställen iaf vet jag.

      Delete
  2. Spännande bolag, tack för att du delar med dig!

    ReplyDelete