Pages

Monday 14 March 2022

Träningsstatus


Jag gillar alltid att träna, inte minst löpning. Lite extra motiverande för löpträningen tycker jag att det blir när vintern så sakteliga släpper greppet och våren börjar visa upp sig.

Antalet löpare blir i samband med detta ofta också drastiskt snabbt allt fler.

Som bekant är mitt stora mål i år att springa ett halvmaraton på under 1 timme och 30 minuter. Hittills i år har min träning uppvisat, i likhet med börsen, en del volatila tendenser. Jag började året bra under de första veckorna. Sedan blev arbetsbelastningen på jobbet, kombinerat med lite andra områden som uppvisade en hög aktivitet, för mycket för mig.

Jag fick helt enkelt inte tillfälle att vila så mycket som jag önskade och behövde. Detta föranledde att jag var tvungen att ta några extra dagars träningsvila samt dra ned intensiteten på de pass jag genomförde.

Efter den temporära svackan under en del av januari kom jag tillbaka starkt i februari. Ända tills jag en dag var ute och åkte längdskidor och vurpade. Jag ramlade och slog i knäet, vilket föranledde att jag var tvungen att vila cirka 10 dagar från löpningen, där de inledande dagarna förkunnade total träningsvila.

Det var surt. Jag gillar att åka skidor. Problemet är dock att jag förflyttar mig (ur ett motionärsperspektiv) tydligt snabbare på skidor jämfört med många andra men min teknik är ganska usel. Jag står mest och stakar men då jag åker snabbare än många andra föranleder det spårbyten titt-som-tätt. Med en dålig teknik på skidorna blir just spårbyten lite av ett så kallat riskmoment 😊 Trots detta ramlar jag generellt däremot sällan. Vurpan som omnämns ovan skedde efter några dagar med mildare väder och spåren var som en konsekvens av detta väldigt lösa.

Hursomhelst, jag är nu igång och tränar på bra igen. Under förra veckan fick jag ihop 53 km löpning. Volymmässigt är det min bästa vecka sedan september 2020. Löpträningen har inte direkt gått på maxfart de senaste 18 månaderna.

Givet detta känns det ändå glädjande att den underliggande formen är ganska bra. Totalt för året har jag sprungit 325 km. Det är inte direkt supermycket, men jag hoppas få till lite mer löpvolym framöver. Utöver löpningen har jag även fått in ett antal mil på längdskidorna, en del gympass och lite tid på crosstrainer.

På löpfronten har jag åtminstone fått till ett SUB-20 min pass på 5 km i år och jag har sprungit en del tröskelpass i det tempo jag önskar hålla på halvmaran för att klara SUB 90 minuter. Får jag träna på som jag vill framöver så är min förhoppning att jag ska ha en rimlig sannolikhet att klara mitt löparmål i år.


2 comments:

  1. Det positiva är väl att du inte börjar från noll, ge det bara lite tid så är du snart i kanonslag igen. Själv så har jag sprungit 596 km hittills iår, streaken lever än och är uppe i 1196 dagar.

    Mvh Jonas Noaksson

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja precis, förhoppningsvis är inte toppformen är för långt borta :) WOW, 1 196 dagar!! Det är magiskt grymt och inspirerande!!

      Delete