Pages

Wednesday 27 April 2022

Spridda rapportkommentarer: Del 1


Rapporterna står som spön i backen och jag försöker att läsa så många som möjligt. Huvudsakligen lägger jag givetvis fokus på de bolag jag redan äger. Utöver det vill jag dock även följa utvecklingen för bolag som finns på min bevakningslista.

I dagens blogginlägg kommer det därför ges lite summeringar och tankar kring ett antal rapporter. I vanlig ordning ska inget av det jag skrivs ses som någon form av rekommendation. Jag följer inte alla bolag supernoga och flera kommentarer kommer att vara ganska övergripande.

Avanza

Avanza redovisade rörelseintäkter som sjönk med 20% i Q1 2022 jämfört med motsvarande period föregående år. Nedgången är främst driven av en lägre handelsaktivitet, vilket minskat intäkter från courtage och valutaväxlingar. Exklusive jämförelsestörande poster ökade rörelsekostnaderna med 17%, bland annat drivet av ökade personalkostnader. Rörelseresultatet och resultatet efter skatt minskade med 31% respektive 30%.

Min kommentar: Som väntat kunde inte Avanzas Q1-rapport matcha de tuffa jämförelsetalen från Q1 2021. Intäkterna kom in i linje med mina prognoser (1% differens) medan resultatet kom in 4% högre. Jag håller med bolagets VD om att Avanza har höjt sin lägsta nivå (vilket jag tidigare också skrivit om, bland annat då man fortsätter att diversifiera affären). Man fortsätter också att plocka in nya kunder i en hög takt. Allt annat lika gynnas man även av stigande räntenivåer. Jag gillar Avanza och tror på bolaget långsiktigt. Just nu finns dock inte aktien i portföljen. 

Fabege

Hyresintäkterna ökade i Q1 2022 med 8% och landade på 762 mkr (707). Förvaltningsresultatet ökade från 506 mkr till 547 mkr. Substansvärdet per aktie uppgår till 179 kr (171 kr vid årsskiftet). Nettouthyrningen uppgick till 8 mkr (36).

Min kommentar: Jag tycker att Fabege levererade en stabil rapport. Man har en stark finansiell ställning och aktien handlas nu till en substansrabatt på hela 35%. Jag tycker att aktien är attraktivt värderad idag, vilket är i likhet med flera andra bolag i sektorn (t ex Castellum och Fastpartner). Jag äger inga aktier i Fabege för tillfället.

Poolia

Intäkterna ökade med 22% till 526 mkr (432). Rörelseresultatet landade på 24,3 mkr (11,9), med en rörelsemarginal på 4,6% (2,7). Resultatet per aktie kom in på 0,44 kr (0,22). Det händer ganska mycket i koncernen för tillfället. Nyligen lanserade man konsultföretaget QRIOS, där fokus är på att erbjuda kvalificerade konsulttjänster inom IT, Life Science och Engineering. I februari förvärvade Poolia 96,5% av aktierna i Roi Rekrytering Sverige AB för 35,7 mkr. Roi Rekrytering är ett HR-Techföretag med en egenutvecklad rekryteringsplattform.

Min kommentar: Även om utvecklingen går isär lite för bolagets olika affärsområden har Poolia totalt sett fått en bra start på året. Poolia har ingen verksamhet i Ryssland eller Ukraina, dock påverkas man såklart långsiktigt av den globala ekonomiska utvecklingen. Jag äger per idag inga aktier i Poolia men jag tycker ändå bolaget är intressant att investera i om förutsättningarna är de rätta. 

Softronic

Omsättningen ökade i Q1 med 11% till 222 mkr (200). EBITDA-resultatet ökade från 25,4 mkr till 35,1 mkr. Resultatet per aktie efter skatt uppgick till 0,44 kr (0,30). På affärssidan har bolaget tecknat avtal med Riksidrottsförbundet och Skatteverket samt inlett ett cloud-partnerskap med Hifab. I VD-ordet skriver avgående VD bland annat ”Goda utsikter för ihållande högtryck” samt ”Men varken smittsamma virus eller krig verkar kunna dämpa behovet av IT-kompetens på den svenska marknaden”.

Min kommentar: Softronic är ett välskött bolag med nettokassa och god historik. Jag tycker att de levererar en solid Q1-rapport. En utmaning för Softronic och sektorn i stort är fortsatt att kunna anställa (och behålla) personal med relevanta kompetenser (i Q1 sjönk antalet anställda). Detta leder också till en ökad risk för kostnadsinflation när flertalet aktörer slåss om samma kompetenser. Den fortsatta digitaliseringen borgar dock för möjligheten till en långsiktigt god efterfrågan. Sammantaget tycker jag att Softronic är relativt fullvärderad på nuvarande kursnivåer och fundamenta. Det finns enligt mig intressantare case i sektorn.

4 comments:

  1. du som gillar bolag som b3 och ogunsen, vad tycker du om veteranpoolen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var ett tag sedan jag kollade på Veteranpoolen nu, jag får ta mig en titt framöver igen :)

      Delete
  2. Fine vi är överrens i det mesta av dina kommentarer . Roligt att läsa dessa rapportkommentarer från din blogg. Okej Softronic är alltså fullvärderad och det finns andra intressantare bolag i sektorn. Vilka bolag är dessa intresatare bolag?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! B3 Consulting Group är mitt största innehav så jag svarar t ex B3 på din fråga :)

      Delete