Pages

Wednesday 20 April 2022

Tankar om H&M


Under påsken läste jag H&Ms senaste årsredovisning. Jag vet inte vad det är, men det är någonting som gör att jag vill gilla H&M.

Det är ett oerhört framgångsrikt internationellt modeföretag, som kommer från Sverige. Åtminstone hos mig bidrar det faktum till en stolthet.

Innan online-handeln seglade upp som ett hot mot stora delar av butikshandeln minns jag hur jag ibland gick och spanade efter H&M-påsar på stan. Särskilt trevligt var det att se H&M-påsar när man var utomlands.

H&M-koncernen besår av varumärkena H&M, COS, Weekday, Monki, H&M Home, & Other Stories, Arket och Afound. Försäljningen sker både genom digitala och fysiska kanaler. Under det senaste räkenskapsåret härstammade 32% av försäljningen från digitala kanaler. I koncernen ingår även varumärkena Singular Society samt B2B-varumärkena Treadler och Creator Studio. H&M är även majoritetsägare i secondhand-plattformen Sellpy.

Vid utgången av det senaste (brutna) räkenskapsåret hade H&M-koncernen 4 801 butiker, det är en minskning från 5 018 jämfört med utgången av året innan. För några år sedan hade H&M ett mål om att öka antalet butiker varje år. Detta tillvägagångssätt var länge en framgångsformel för bolaget.

För tillfället har H&M fokus på att stänga ”icke-strategiska” butiker på mogna marknader medan man istället öppnar nya butiker på tillväxtmarknader. Personligen tycker jag att deras nuvarande strategi är helt rätt. Jag tror att omni-channel kommer att vara en viktig del framöver.

Exakt hur många butiker H&M bör sträva mot att ha är dock en annan fråga. H&M har enligt avtal möjlighet att omförhandla eller avsluta cirka en tredjedel av hyreskontrakten årligen. Fysiska butiker är numera också en viktig del av varuförsörjningskedjan, exempelvis när det gäller ”sista-milen-leverans” / click-and-collect och online-returer.

H&M har som bekant haft mycket motvind under de senaste åren. Som om det inte vore nog med digitaliseringens framfart och den ökade konkurrens som det har medfört, har bolaget kraftigt hämmats av covid-pandemin, negativ publicitet i Kina och nu även situationen i Ukraina.

Som en följd av det sistnämnda har H&M för tillfället pausat all försäljning i Ukraina, Ryssland och Belarus. I det senaste räkenskapsåret var Ryssland och Kina bolagets sjätte respektive sjunde största marknader.

Trots flera utmaningar under 2021 uppvisade verksamheten återhämning och en utveckling som gick åt rätt. I slutet av 2021 var försäljningen tillbaka på den nivå som rådde innan pandemin och lönsamheten var bättre än på flera år.

När det gäller bolagets målsättningar framåt är ambitionen bland annat att intäkterna ska dubbleras till senast år 2030 och att lönsamheten över tid ska överstiga 10%. Ambitionen är att nå lönsamhetsmålet senast 2024.

H&M har en stark finansiell ställning. Detta möjliggör en utdelning per aktie på 6,50 kr som ska betalas ut under året. Givet en aktiekurs på 129 kr ger det en direktavkastning på drygt 5%. Som investerare kan man hoppas att H&M nu har inlett en ny stark och lång utdelningstrend som saknar utdelningssänkningar.

Den starka finansiella ställningen möjliggör också att H&M har föreslagit att man ska genomföra ett aktieåterköpsprogram på 3 mdkr. Exklusive beaktande av transaktionskostnader innebär det att H&M kan köpa tillbaka runt 1,4% av de utestående aktierna (om man räknar på aktiekursen 129 kr).

Vid det senaste räkenskapsårets utgång hade H&M 246 424 aktieägare. Den klart största aktieägaren är Stefan Persson (med familj) som äger 75,9% av rösterna samt 50,5% av aktierna.

Jag gillar många av bolagets proaktiva initiativ, exempelvis att man kan reparera och hyra kläder samt köpa och sälja second hand. På tal om att köpa och sälja kläder secondhand är H&M sedan 2019 majoritetsägare av secondhand-plattformen Sellpy. Sellpy grundades 2014 och finns idag på 24 marknader. Man supporteras av H&Ms globala leverantörskedja. Idag äger H&M 75% av Sellpy.

Avslutande tankar

Efter ett antal år med utmaningar och vissa mindre bra initiativ har marknadens förtroende för H&M (med rätta) sviktat. Aktien handlas långt ifrån all-time high.

Jag gillar att leka med siffror. Ponera att H&M uppfyller sitt mål om att dubblera intäkterna till senast 2030 samt att man uppfyller sitt lönsamhetsmål. Om man sedan antar:

  • Finansnetto: samma som 2021
  • Skattesats: 25% (vilket är något högre än vad H&M redovisade 2021)
  • Motiverad P/E-multipel: P/E 20

Givet ovan antaganden skulle en motiverad kurs för H&M vara drygt 350 kr. Enligt en CAGR-beräkning skulle H&Ms aktiekurs i så fall stiga med 13,4% per år till 2030.

Om man vidare ponerar att H&M inte förtjänar P/E 20, utan istället borde handlas till P/E 15. Då skulle en motiverad kurs landa på cirka 264 kr. Det skulle innebära en CAGR på 9,4%.

Givet att man tror på H&Ms ambitionsnivåer och att aktien handlas kring P/E 15-20 bör H&M ha goda möjligheter att prestera bättre än en indexfond (givet nuvarande startposition). Som om inte ovan aktiekurspotential vore nog ska man givetvis inte glömma att inkludera den årliga utdelningen samt aktieåterköp. Inga aktieåterköp har inkluderats i ovan beräkningar.

Det kan givetvis hända ofantligt mycket till 2030, men det är ändå lite kul att leka med siffror tycker jag. Även om H&M inte når hela vägen fram till kring sina finansiella mål så tycker jag ändå att det finns en intressant risk/reward i H&M under 130 kr (för tydlighetens skull: mitt köp i H&M förra veckan bygger inte på prognoser för 2030 😊).

Någon läsare som har H&M i portföljen?

8 comments:

  1. Hej DS!
    Intressant läsning om H&M. Man har inte läst mycket om dem på bloggar senaste åren.

    Jag har en skvätt som funnits med i många år nu. Detta är ett bolag som jag ägt sedan 2016. Gjorde några köp 2017 också sen har det varit lugnt fram tills nu då jag faktiskt gjorde ett månadsköp denna månad i just H&M.

    Aktien kommer finnas många år till i min portfölj.

    Lycka till med dina köp!
    Har du ambition att vikta upp mer eller är du nöjd med storleken på innehavet, var väl 0,8% av portföljen nu?

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Tack! Håller med, det har varit ganska tyst kring H&M på många håll. Kul att vi båda köpt i H&M nyligen. Jag är inte främmande för att vikta upp mer i bolaget :) Är du nöjd med din nuvarande position i H&M eller är fokus på att köpa fler?

      Delete
    2. Ganska nöjd men inte omöjligt att det kan bli något till köp under året.
      Mvh PB?

      Delete
  2. Hej! Ja, men vad lustigt! Min magkänsla gör mig också positivt inställd till HM just nu. Jag har valt att investera i HM för mina "utdelningspengar", så just nu säger jag lite förenklat att mina HM-aktier har varit "gratis". Det ska bli kul att följa bolaget!

    Hoppas allt är bra!

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Louise!

      Vad kul, magkänslan ska man lita på! Fint att få in utdelningspengar som man snabbt kan sätta i arbete och fortsätta växa snöbollen :)

      Delete
  3. Jag ska säga direkt att jag är ingen aktieägare i H&M, sålde ut min sista position i 2019 men har följt bolaget till och från. Med det sagt så hade det varit intressant att basera en analys snarare på historik och inte på bolagets mål.
    - Omsättningsökning på 5% yoy; här tänker jag att inflationen kommer bli ca 5% de närmaste 3 åren i genomsnitt, därefter lägre men bolaget tar marknadsandelar
    - rörelsemarginal på 7,5% snarare än 10%, om jag förstår Morningstar rätt var rörelsemarginalen i 2019 7.5% och 7.7% i 2021 (bortser från 2020) - 10% låter väldigt mkt
    - övriga parametarar (som skatt, finansnetto etc) som ovan

    Nu har jag inte din modell men det hade varit intressant att se vad motiverat värde blir i sånt fall med P/E 15? Och vad blir P/E givet ovanstående parametrar med nuvarande aktiekurs på ca 130 SEK?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då skulle vi landa på 151 kr i motiverat värde. Man får nog hoppas på uppköp i ett sådant scenario ;) Skämt å sido, tror man att bolaget kan uppfylla sina finansiella mål tycker jag att det ser intressant ut. Tror man på 5% intäktstillväxt och 7,5% rörelsemarginal samt kör på P/E 15 så finns nog bättre case att investera i :)

      Delete
    2. Intressant, kring 150 SEK var ju vad aktien kostade innan kvartalsrapporten och 130 SEK är ju inte helt borta det heller. Tyder ju på att förväntningarna ligger kring de tal jag nämnt ovan, sen om de är rätt är ju en annan sak :-)

      Delete