Pages

Sunday 24 April 2022

VNV Global: Kan man lita på värderingarna?



I torsdags redovisade investmentbolaget VNV Global siffrorna för årets första kvartal. Nedan är en summering av rapporten samt mina tankar. Inget av det som skrivs ska ses som någon form av rekommendation. Jag äger aktier i VNV Global.

Vid utgången av mars 2022 uppgick VNV Globals substansvärde till 95,10 kr per aktie. Detta är en nedgång med 13% jämfört med sista december 2021 då substansvärdet uppgick till 109,63 kr. Under Q1 2022 investerade VNV Global 60,4 mUSD. De tre största investeringarna gjordes i Wasoko (20,0 mUSD), Breadfast (7,9 mUSD) och HousingAnywhere (5,9 mUSD).

Wasoko är en ledande B2B marknadsplats i Afrika som erbjuder konsumtionsvaror med gratis leverans- och finansieringslösningar till informella dagligvaruhandlare i Afrika. Breadfast är ett egyptiskt snabbleveransföretag som levererar nödvändigheter i form av bland annat bröd, mjölk, frukt och grönsaker (totalt mer än 3 000 varor) på mindre än 60 minuter. HousingAnywhere beskrivs som Europas ledande Airbnb för medel-/långtidsuthyrning.

Under kvartalet slutförde portföljbolaget Swvl sitt SPAC-samgående när man noterades på Nasdaq. VNV Global äger 11,2% av det börsnoterade bolaget. Swvl är det tredje bolaget i VNV Globals portfölj som har börsnoterats under den senaste 12-månadersperioden.

Ett bolag som däremot valde att inte fullfölja sina planer att börsnoteras via SPAC var bolaget Gett. Anledningen till detta var den ökande marknadsvolatiliteten. Gett har också annonserat att man ska lämna den ryska marknaden. Att Gett inte väljer att gå till börsen har skapat en finansieringsrisk, då bolaget är i behov av kapital. VNV Global uppger sig dock vara konfidenta med att detta kommer lösas och man ämnar återkomma kring status på detta i nästa kvartalsrapport.

Bolagets VD Per Brilioth skriver i rapporten att Q1 inte blev det kvartal han hade förväntat sig. Det är ett uttalande som jag tror många instämmer i 😊 Det är en del investerare som fortsatt förknippar VNV Global med en signifikant exponering mot Ryssland. Från och med Q1 har man skrivit ned värdet på sin Rysslandsexponering med cirka 90% och den totala exponeringen mot Ryssland uppgick vid utgången av mars (= efter nedskrivningarna) till 0,5% av portföljvärdet.

En stor elefant i rummet är Voi, eller snarare hur man har värderat Voi. Om man kollar på den börsnoterade konkurrenten Bird, kan man se att aktiekursen har kollapsat i år. Att VNV Globals största innehav Voi då har en oförändrad värdering i investmentbolagets portfölj ter sig anmärkningsvärt.

VNV Global försvarar värderingen med att Vois verksamhet växte med 140% i Q1 jämfört med motsvarande period föregående år. Q1 2022 var Vois bästa Q1 någonsin. Voi har nyligen vunnit licenser i Oslo och Trondheim i Norge samt i Frederiksberg i Danmark. Bolaget har nyligen även lanserat en ny generation scooter (V5), vilket via en ökad cirkulär kapacitet uppges förbättra enhetens ekonomi. VNV Global anser vidare att Vois värdering inte är jämförbar med Birds på grund av olika affärsmodeller, kostnadsstruktur och andel reglerade intäkter etc.

Avslutande tankar

VNV Globals aktiekurs har sjunkit med cirka 60% hittills under 2022. Det är en riktigt svag utveckling. Bolagets VD skriver i rapporten att det är som mörkast innan gryningen. Om man är investerare i VNV Global måste man ändå anse att det ser ganska mörkt ut för tillfället och hoppas att gryningen inte är långt borta 😊

Jag vet inte vad man ska säga riktigt. Jämfört med redovisade siffror är det en riktigt stor substansrabatt i VNV Global för tillfället. Givet hur bolaget valde att redovisa värdet på Voi tycker jag dock att förtroendet för hur man värderar bolag får sig en törn. Det må vara en sak vad Voi skulle kunna tänkas vara värt och en annan sak vad en ”marknadsplats” vid en given tidpunkt skulle kunna tänkas vara villig att sätta för pris – där det sistnämnda som bekant inte alltid upplevs vara ett rättvist pris. 

Enligt min åsikt är VNV Global ofta väldigt haussiga kring sina innehav. Oavsett om det är med rätta eller inte skulle jag som investerare ibland föredra att man i sin rapporterade värdering gärna har ett mer konservativt tillvägagångssätt. Sammantaget tycker jag att det finns många spännande bolag (inklusive Voi) i VNV Globals portfölj.

Det har även fortsatt att vara turbulent på börsen efter periodens utgång, inte minst har Babylon och numera börsnoterade Swvl sjunkit kraftigt i april. Min åsikt står dock fast att jag gärna vill ha en exponering mot VNV Global, inte minst när kursen har pressats så pass mycket som den har gjort. Jag gillar exponering mot spännande bolag som jag själv har svårt att få exponering mot och som VNV Global via sitt nätverk kan komma in tidigt i. Sedan kommer givetvis många av innehaven inte att utvecklas som planerat, men potentialen är också stor för de eventuella bolag som lyckas riktigt bra.

En viktig prioritet för VNV Global är nu att säkerställa nödvändig finansiering i Gett. Att säkerställa finansieringen till attraktiva villkor (utifrån ett bolagsvärderingsperspektiv) innebär en god möjlighet för VNV Global att visa att deras värderingsmetodik är rimlig.

Utöver det skulle jag vilja se förnyade aktieåterköp, där de återköpa aktierna sedan makuleras. VNV Global återköpte under Q1 628 959 egna aktier.

Har ni VNV Global i portföljen?

6 comments:

  1. Har ej VNV och sorry men blev ännu mer osäker att äga i dessa tider. Känner endast till Voi och är inte jätte hype gällande produkten elsparkcyklar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elsparkcyklar är trevliga ändå ;) Håller med, inte de mest optimala förutsättningarna för VNVs innehav nu men samtidigt borde mycket vara inprisat i kursen med. Var botten är vet jag inte men jag är långsiktig i VNV.

      Delete
  2. Instämmer helt DS.

    Jag tycker att VNV är duktiga på att hitta spännande bolag. Men för att jag ska vara intresserad igen skulle jag vilja se att de behåller bolag som genererar kassaflöde och att de blir mycket mer konservativa med värderingen av innehaven.

    Bullmarket kommer tillbaka, och då blir det hype igen för bolag som VNV och Kinnevik. Frågan är bara när händer det näst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller helt med! Vi får hoppas på lite bättre risksentiment framöver :)

      Delete
  3. Ja, jag har dem och de har frestat på portföljen lite tyvärr. Men jag tycker att de har exponering mot företag vars affärsidéer ligger i tiden, vilket jag hoppas ska rädda upp aktien på längre sikt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller helt med! VNV får vara ett bolag i den långa portföljen :)

      Delete