Pages

Tuesday 17 May 2022

Digital städning


På bloggen har det (av naturliga skäl) varit mycket fokus på bolagsrapporter under de senaste veckorna. Idag blir det därför lite annat tema.

Ordning och reda samt att hålla rent och snyggt runt omkring sig är något som många önskar. Huruvida denna ambition förverkligas är dock ibland en annan fråga 😊 För egen del skulle jag säga att det vid en del tillfällen finns förbättringspotential kring detta område.

Generellt när det pratas städning samt ordning och reda åsyftas oftast det fysiska rummet. Det vill säga, dammsugaren far fram genom hemmet och tallrikar står på sin plats mm. Något som det däremot pratas mindre om är digitala städningar. Dagens inlägg tänkte därför fokusera på just den digitala städningen.

I den digitala miljön lämnar gemene man konstant spår efter sig. När jag pratar om digital städning är det första jag tänker på att styra upp exempelvis alla filer och mappar på datorn. För mig ”råkar” diverse olika filer och mappar på ett ostrukturerat sätt hamna på (dator)skrivbordet. När jag tänker på digital städning tänker jag också på att styra upp mejlkorgen, bland annat genom att städa undan mejl som borde ha raderats för länge sedan eller helt enkelt sätta av tid för att läsa mejl som man har ”flaggat” att man ska läsa vid ett senare tillfälle.

En digital städning kan också handla om att gå igenom kontakter på olika sociala medier (det kan finnas anledning att rensa även där), se över sin Linkedin-profil eller att justera inställningar kring push-notiser på mobilen med mera.

För någon vecka sedan initierade jag en digital (vår)städning. Jag började med att rensa upp alla filer och mappar som hade hamnat på (dator)skrivbordet. Jag är ibland lite lat och lägger filer direkt på skrivbordet. Det avser främst om jag t ex ska ladda upp en bild på bloggen eller om jag skriver lite korta anteckningar från någon bolagspresentation eller dylikt.

När jag genomförde städningen hittade jag en hel del intressanta saker, men även en hel del märkliga saker som jag inte förstod varför jag hade sparat. Det fanns exempelvis sparade Word-filer som jag inte hade skrivit ett endaste ord i 😊 Att gå igenom diverse olika gamla filer gjorde också att jag fick lite nya uppslag till kommande blogginlägg.

När det gäller inflödet av mejl förstår jag inte hur det dyker upp olika massutskick i mejlboxen som jag inte önskar ha. Trots att jag försöker avregistrera mig för ”prenumerationsmejl” känns det som att nya typer av mejl fortsätter att leta sig in i min mejlkorg.

Jag tänkte stanna här för idag. Dela gärna era tankar kring digital städning samt om det är något ni ägnar er åt.

3 comments:

  1. Hej!

    Det blir nog runt 2-3 gånger per år ungefär. Håller med, riktigt skönt efteråt när det blivit lite bättre struktur och flöde :)

    ReplyDelete
  2. Jag är (lyckligtvis) inte lika stökig digitalt som IRL, men fenomenet att spara tillfälliga filer på skrivbordet är en specialitet även hos mig. Där rensar jag några gånger per år.

    Mailkorgen får INTE ha några fetmarkerade objekt, sådana plåster river jag loss direkt. Jag har också mängder med undermappar så att jag kan sortera in mina mail där jag lätt kan hitta dem ifall jag behöver.

    Tänk om jag alltid kunde vara lika organiserad! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra jobbat med att få bort allt från inboxen i mailkorgen!

      Delete