Pages

Wednesday 18 May 2022

Vad konsumerar du mindre utav när kostnaderna stiger?


Oavsett om man är intresserad av ekonomi eller inte är det relativt få som missat att nuvarande inflation är på nivåer som inte skådats på flera decennier. 

Om man inte har intresse för ekonomi eller följer nyheterna lär de flesta åtminstone ha noterat stigande kostnader exempelvis när de ska tanka bilen eller betala elräkningen.

Den inflation som för inte alls länge sedan på många håll ansågs vara ”övergående” har sedan ökat ytterligare. Detta har fått flera centralbanker runt om i världen att lägga högsta prioritet på att få ned inflationen. Många räntehöjningar har i år diskonterats in både i USA och i Sverige.

Allt annat lika innebär högre räntor att det finns mindre kapital kvar för allehanda konsumtion eller sparande. För hushåll med en omfattande skuldbörda är det givetvis extra besvärande nyheter.

Många företag har annonserat att de ”tyvärr” måste höja priserna mot kund, som ett svar på stigande insatsvaror, fraktpriser och energipriser etc. Det kan väl i och för sig låta rationellt. Däremot blir jag ändå ibland lite provocerad av dessa uttalanden.

Det som jag tror provocerar mig är att det ibland känns som att företagen by default antar att man har ”åtråvärda” produkter som inte konsumenterna kan klara sig utan. Ponera att ett företag som tillverkar bröd säger att de höjer priserna från 30 till 35 kr.

Det blir då som att jag går in i något ”rebelliskt” tillstånd och tänker ”OK, höj priset med 10-15% på din redan stretchade prissättning. Jag kommer inte köpa en brödskiva till av dig. Vill jag äta bröd, kommer jag köpa av en mer prisvänlig konkurrent eller så bakar jag mitt eget bröd”.

För att återknyta tillbaka till frågan som återfinns i rubriken till dagens inlägg. Mitt spontana svar på den frågan är att köpa mat på restaurang eller fika på café. Jag tycker det inte sällan är ”hutlösa” priser (givet vad man får för pengarna) man betalar för att dricka en kopp kaffe och äta en kanelbulle på ett café. Jag köper ibland take-aways, men brukar då passa på att handla när det är lunchpriser 😊

När det gäller inköp i matbutiken är jag nog mer varse om vad jag köper när priserna stiger. Många kan nog mitigera stigande matpriser med att helt enkelt handla smartare. Köpa varor som är i säsong samt handla extra mycket och frysa in när det är bra erbjudanden – är exempel på tidlösa tips som är värda att repetera.

Har ni några särskilda områden som ni konsumerar mindre inom nu när många priser stiger?

3 comments:

  1. Tjena!
    Sunt att se över sin konsumtion. Lever redan med en rätt bra margin of safety, men det finns alltid något att förbättra. Kommer strama åt ekonomin kommande månader. Tyvärr kommer en del av löneökningen käkas upp av räntor. Det kommer att bli kortare semester som blir hemma i Sverige, matlåda, avstå kollektivtrafik och springa/gå till jobbet istället (måste ju komma under 40 min på milen i år), färre restaurangbesök, renovera en del själv istället för att anlita en firma, billig hyrbil under semestern och sist men inte minst köpa billiga aktier :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Det låter som en bra plan, inte minst gällande aktierna och löpningen :) Har du någon specifik tävling du planerar dundra in SUB 40?

      Delete
  2. Nej, men sugen på att göra det i nåt kuperat spår. Tänk vad man då skulle kunna uträtta på en bana eller under ett lopp!

    ReplyDelete