Pages

Wednesday 11 May 2022

Skala bort saker som skapar oro + utdelningsdröm 2023


Att se portföljvärdet minska med ett antal hundra tusen kronor på en dag är inte det mest tillfredsställande.

Oavsett hur börsen går kollar jag därför portföljvärdet i stort sett endast vid mina månatliga avstämningar. Nej, man behöver inte kolla portföljvärdet månadsvis heller. Jag har dock gjort månatliga avstämningar sedan augusti 2011 och den trenden vill jag inte bryta 😊

För mig är det viktigt att skala bort onödiga saker som bidrar till att skapa oro. Jag vill påstå att det är något som gör att jag kan fatta bättre beslut. Förutom vid månadssummeringar loggar jag in på depån när jag ska köpa något. När jag gjort min transaktion, loggar jag ut igen.

Börsen går upp och den går ner, dock mer upp än ner (om man kollar historiskt). Förhoppningsvis gäller samma mönster även i framtiden. I tider av börsnedgång är det lätt att man fokuserar på att värdet på sina besparingar sjunker.

Givet att man är trygg med sina investeringar och tror att börsen kommer stå högre i framtiden finns det således mer positiva saker att fokusera på (när det gäller ens pengar). Det är många aktier som har sjunkit signifikant hittills i år.

Något som inspirerar mig – som utdelningsinvesterare – är hur jag får mer utdelning för pengarna när kurserna sjunker. Istället för att fokusera på (tillfälligt) lägre värde på portföljen väljer jag exempelvis att fokusera på mina prognostiserade utdelningar för kommande 12 månader.

Just nu förväntar jag mig att utdelningarna de kommande 12 månaderna kommer att bli mina högsta någonsin. Jag börjar drömma lite om att utdelningarna under helåret 2023 ska uppgå till minst 500 000 kr. Framtiden är alltid oviss, men det är alltid trevligt att drömma lite.

No comments:

Post a Comment