Pages

Friday 10 June 2022

Lite fredagstankar


 Ännu en vecka har passerat och det är dags för lite fredagstankar. Vi kör igång direkt!

GIVE UP ON LIFE: För ett tag sedan när jag satt vid datorn och scrollade runt dök det upp något intressant framför mina ögon. Det var ett uttalande från en ”livscoach”. Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade det eller vad personen hette.

Det som poppade upp framför mina ögon var meningen ”give up on life”. En livscoach som säger de orden skapar nog hos många en första initial reaktion om att hens verksamhetslicens borde dras tillbaka.

När denna text skrivs googlade jag på orden ”give up on life” i syfte att se om jag snabbt kunde hitta någon referens till var jag hade hittat denna mening. Träffarna som dök upp högst upp på Google var uteslutande kopplat till saker man först kommer att tänka på när man hör orden ”give up on life”.

Hursomhelst, coachen som uttryckte dessa ord menade inte att man ska lägga sig ned och dö. Det han syftade på var istället att man inte ska jobba emot livets utveckling. T ex om jag ser mig som löpare och har sprungit i större delen av mitt liv, då kommer jag av naturliga skäl att springa långsammare när jag är 60 år jämfört med när jag var 25 år (givet att man löptränade vid båda dessa tillfällen).

Det är lätt att oroas och störa sig på saker som kommer att hända oavsett vad man gör. Det finns tillräckligt med utmaningar i dagens samhälle så det känns mer rationellt att lägga tid och fokus på saker man tydligt kan påverka och sedan surfa med i livets olika faser och göra det bästa man kan och vill.

FELGUIDAT: När covid-pandemin bredde ut sig skrev jag några gånger om att jag var kritisk till hur vissa lopparrangörer ställde in löptävlingar utan att betala tillbaka anmälningsavgiften till de deltagare som hade hunnit anmäla sig. Den kritiken och åsikten kvarstår.

I lördags gick som bekant årets upplaga av Stockholm Marathon av stapeln. Läste man lite olika tidningsrubriker på lördagseftermiddagen kunde man snabbt snappa upp rubriker som innehöll ord som ”skandal” och kaos” och var kopplade till Stockholm Marathon. Det var nämligen tre löpare som blev felguidade och fick springa runt 2 minuter längre (tidsuppskattningen varierar lite mellan olika källor). Innan denna fadäs inträffade gick tätlöparna mot att slå banrekordet. Efter felguidningen gick dock chansen på att slå banrekordet upp i rök.

En sådan sak får bara inte inträffa på ett event som strävar efter att vara ett event i världsklass. Det är oerhört tråkigt. Vinnaren hade slagit nytt banrekord om han inte hade sprungit fel. Åtminstone betalar lopparrangören ändå ut den bonus som vinnaren hade fått om han hade slagit banrekordet, vilket jag tycker är helt rätt.

I övrigt var det häftigt att se Stockholm Marathon. Det är underbart att se alla tusentals löpare kämpa på och leverera fantastiska prestationer. Stort grattis till alla som sprang Stockholm Marathon!  

Hoppas att ni alla får en fantastisk helg!

2 comments:

  1. SKANDAL är ordet.

    ReplyDelete
  2. Tjena DS!

    På tal om första rubriken, så påminner den om en bok jag läste för längesedan. Hette något i stil med ”sluta oroa dig” och handlade om hur vi som människor stressar upp oss och hur hjärnan reagerar när vi oroar oss över saker vi inte kan påverka.

    Kan tycka att give up on life handlar lite om samma sak. Men vi måste ju lära oss hantera att vi blir äldre. Tycker själv om att bli äldre, även om vissa saker blir sämre så är det övervägande positivt:). Vad tycker du själv? Jobbigt eller välkomnande att åldras? / Daniel H Komarica

    Ps. Hur lyckas man med att kommentera med sitt Google -account? Får enbart felmeddelande om att inloggning misslyckas:/

    ReplyDelete