Pages

Tuesday 21 June 2022

Nyårsmålen 2022 #2: Göra något som är utanför min comfort zone

Nu när snart halva året har passerat tänkte jag göra en uppföljning av mina nyårsmål för 2022. Som trogna läsare känner till brukar jag inför varje nytt år sätta upp några mål inom områden jag vill fokusera extra på.

För 2022 satte jag upp totalt 7 nyårsmål. Jag tänkte nu i en serie blogginlägg gå igenom vart och ett av nyårsmålen för att stämma av hur jag ligger till. Andra målet att gås igenom är ” Göra något som är utanför min comfort zone”.

Beskrivning av målet

Något som jag personligen tycker är viktigt är att utvecklas och lära mig nya saker. Något som man verkligen växer utav är att testa på saker som ligger utanför ens comfort zone. Ett av mina mål för 2022 är därför att göra något som jag inte känner mig helt bekväm med. Exakt vad det blir återstår att se.

Status på målet

Den här typen av saker är ju väldigt subjektiv. Det som någon anser sig vara 'jätteläskigt' anser någon annan vara det mest naturliga i världen. Det kan därför lätt bli lite ’pinsamt’ när sådana här saker ska annonseras. Sak samma, vi kör ändå 😊

För egen del är fokus i år bland annat på att utöka mitt nätverk inom vissa områden. Som en del av detta har jag (ofta ensam) pallrat mig iväg på en del mingelrelaterade event. Jag är definitivt mer introvert än extrovert. Något som därför inte faller sig naturligt (än så länge) för min del är att gå fram till ett gäng personer som jag inte känner och helt enkelt ansluta till den diskussion som pågår. Exit-skyltens dragningskraft tenderar inte sällan att nå sin kulmen i sådana situationer.

Sedan en tid tillbaka har jag numera som policy att om det är något jag vill göra så MÅSTE jag göra det om jag börjar tveka på grund av att någon form av oroskänsla eller rädsla.

Exempelvis: Jag vill gå på ett event. När det är några veckor kvar känner jag mig väldigt taggad. Ju närmare eventet man kommer så blir det lätt att man börjar tveka på grund av diverse olika oroskänslor. Det är då inte svårt att rada upp orsaker till att man inte ska gå. I ett sådant läge – enligt min policy – måste jag bara gå på eventet för att inte låta mig falla för rädsla/orostankar.

Hursomhelst, jag vet också att jag inte är ensam om att känna en inte helt komfortabel känsla kring vad som har beskrivits ovan. Men om man inte exponerar sig för möjligheten att träffa andra så kommer man heller inte att lyckas med det.

Genom att våga ta steget har jag träffat nya spännande bekantskaper och vänner som jag har regelbunden kontakt med. Det berikar livet och (som man säger i investerarsammanhang) är en bra risk/reward kontra den oroskänsla som kan infinna sig innan man gör något ’läskigt’.

Vidare tycker jag också att det är viktigt att dra ned på förväntningarna. Om man exempelvis går på ett mingelevent och tycker det är utmanande behöver inte direkt ambitionen vara att prata med alla. Snarare föredrar jag omvänd ambitionsnivå, vilket bland annat skulle kunna vara att man är nöjd med sig själv om man helt enkelt tar sig till eventet och att man sedan kan vara supernöjd om man under eventet pratar med en person som man finner intressant.

Även om personer som dyker upp på ett event i grunden är intresserade av samma sak är det givetvis inte heller någon självklarhet att man connectar med varandra. Det hela handlar således inte om någon popularitetstävling om vem som känner flest personer. För mig handlar det om en strävan efter att bygga genuina och långsiktiga relationer. Där kommer alltid en riktigt bra relation vara bättre än mångfalt fler ’mindre bra’ relationer.

Det är lätt att en avund uppvisas mot folk som till synes verkar ha fantastiska sociala talanger. Det finns dock för- och nackdelar med allt 😉 Vidare tror jag också att det handlar mycket om övning och det berömda uttrycket 'övning ger färdighet'.

Till syvende och sist handlar det om att vara sig själv och oavsett vad som händer bör man bära med sig en känsla av stolthet när man har utmanat sig själv.

Sammantaget tycker jag att detta nyårsmål taktar på enligt plan.

2 comments:

  1. Intressant tema och en riktigt fin utveckling - känner så igen mig och tror målen är helt rätt satta. Tar med mig detta för min personliga utveckling. Stort tack för inspirationen!

    /Kristoffer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack och tack för de fina orden! Hoppas allt är toppen med dig!

      Delete