Thursday, 23 June 2022

Status på de träningsrelaterade nyårsmålen 2022

Nu när snart halva året har passerat tänkte jag göra en uppföljning av mina nyårsmål för 2022. Som trogna läsare känner till brukar jag inför varje nytt år sätta upp några mål inom områden jag vill fokusera extra på.

För 2022 satte jag upp totalt 7 nyårsmål. Jag tänkte nu i en serie blogginlägg gå igenom vart och ett av nyårsmålen för att stämma av hur jag ligger till. Fjärde och femte målet att gås igenom är ”Avverka minst 315 träningspass” samt ”Springa halvmaraton på <1:30h”.

Beskrivning av mål #4: Avverka minst 315 träningspass

”Jag har under de senaste åren tränat alltmer varierat. Det är något jag tycker gör susen för såväl mina träningsresultat som för motivationen. Ambitionen för 2022 är därför att fortsätta träna varierat samt att i genomsnitt träna minst 6 pass i veckan.”

Beskrivning av mål #5: Springa halvmaraton på <1:30h

”Som jag tidigare har angett är mitt nästa löparmål att springa halvmaraton på under 1:30. Jag har funderat lite fram och tillbaka på huruvida detta är ett mål jag ska ha som nyårsmål eller inte. På senaste tiden har jag inte haft samma glöd till att jaga tider. Detta är dock en tid som jag gärna skulle vilja klara av innan jag trappar ned på löpningen samt att jag tror att det är något jag kan klara på ett tillfredsställande sätt om jag är i en hyggligt bra form.”

Status på målen

När detta skrivs den 21 juni har hittills i år 136 träningspass avverkats. Trots att det är några dagar kvar till halvårsskiftet kan man konstatera att jag taktar efter mitt mål. I det här tempot kommer jag ’inte ens’ att komma upp i 300 träningspass för helåret.

Den underliggande träningsaktiviteten tycker jag ändå är god. Det har varit några spridda skrala träningsveckor som har hämmat den totala utvecklingen. Då kontinuitet är något jag eftersträvar är det därför lite extra olyckligt när man tvingas till (ofrivilligt) träningsuppehåll under någon vecka här och där.

På det positiva kontot kan jag lyfta fram att jag tränar relativt varierat. I början av året var det bland annat fokus på längdskidor. Därefter har det varit mer fokus på löpning. Överlag har jag också haft stående inslag av styrketräning samt ibland även av cykling eller crosstrainer.

När det gäller löpningen går det sämre än önskvärt. Hittills i år har jag sprungit 861 km. Det är betydligt mindre än vad jag har gjort under flera av de senaste åren. Jag har ändå en bra grundkondition, vilken delvis underhålls via andra träningsformer.

Däremot är det ofrånkomligt att spetsformen i just löpningen är sämre nu än när jag sprang mycket mer. Inte minst också då jag inte kör några direkta intervallpass att tala om. För tillfället är jag definitivt inte i form för SUB 1:30 på halvmaraton. Om jag skulle gissa brett skulle jag säga att jag är god för någonstans mellan 1:35-1:40 på halvmaran just nu.

Jag tror förvisso inte att det krävs extremt mycket för att jag ska ta mig ner under 1:30 på halvmaran, bara jag lägger in lite mer träning och dedikering. Utmaningen är istället att jag fortsatt inte är jättesugen på att maxa tider.

För tillfället springer jag mest distansrundor, där jag pausar för att hoppa i och bada lite 😊 I skrivande stund känns det som att SUB 1:30-målet inte kommer att nås i år, men osvuret är som bekant bäst. Just nu uppfyller jag inte något av mina två träningsmål för 2022.

2 comments: