Pages

Saturday 4 June 2022

Veckans aktieköp v.22


Vi har nu gått in i årets första sommarmånad. Det återstår att se om den gamla devisen ”Köp till sillen och sälj till kräftorna” visar sig stämma i år eller inte.

Efter två veckor utan några aktieköp blev det den här veckan aktieköp i två bolag. Jag passade på att köpa fler aktier i B3 Consulting Group inom kursintervallet 107,50-111,50 kr. Enligt min vinstprognos för helåret 2022 ger en aktiekurs på 107,50 kr cirka P/E 10. Jag tycker att det är en attraktiv värdering för ett fint IT-konsultbolag. Digitaliseringens framfart väntas generera fortsatta goda tillväxtförutsättningar.

B3 har som bekant också ett intressant joint venture i Polen, vilket jag är väldigt intresserad av att följa utvecklingen för kommande år samt förhoppningsvis att B3 kan utöka sitt ägande i detta joint venture. Min målkurs i B3 är (givet nuvarande fundamenta) satt till 160 kr.

I veckan har jag också plockat in ett nytt bolag i portföljen, nämligen Nordic Paper. Genomsnittskursen på mina köp i veckan landade på 37,50 kr. Bolaget har anor från 1800-talet och beskriver sig själva som ”en oberoende tillverkare av papper och massa av högsta kvalitet”. I vanlig ordning när jag plockar in ett nytt bolag i portföljen, vill jag dedikera ett särskilt inlägg för att introducera bolaget och ange mer kring mina tankar. Jag tänkte därför inte orda mer om Nordic Paper idag.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

6 comments:

  1. Denna vecka gick lite väl snabbt. Har inte hunnit kolla på börsen. Det blev inga köp eller sälj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint med börsfria veckor ibland också :)

      Delete
  2. Yes. Men det kommer att bli 2 veckor börsfritt snart igen ( veckan före och veckan under midsommar.

    ReplyDelete
  3. Köpte några Diös

    ReplyDelete