Pages

Friday 8 July 2022

Lite fredagstankar

Ännu en vecka har passerat och det är dags för lite fredagstankar. Vi kör igång direkt!

LÄRA SIG KINESISKA: Jag tycker att det är viktigt att med jämna mellanrum göra saker som innebär att man utmanar sig själv. Förutom att utvecklas tycker jag också att det bidrar till att man håller sig mer alert och inspirerad. Mot denna bakgrund har jag nyligen initierat en ny utmaning. Jag skulle vilja kunna behärska kinesiska (= mandarin) på en grundläggande nivå.

Jag har påbörjat denna utmaning i veckan. Ambitionen är inte att stressa sönder mig själv för att lära mig detta språk. Istället är min strävan att jag ska lära mig någonting nytt varje dag. Jag har några vänner som pratar kinesiska så jag hoppas att de kan hjälpa mig lite. Genom att gradvist och kontinuerligt bygga upp min kunskapsnivå hoppas jag att jag någon gång ska kunna föra en dialog på kinesiska. Har jag någon bloggläsare som kan prata kinesiska? 😊

INSPIRATION Á LA NYÅRSLÖFTE: En del personer tenderar att ha träningsrelaterade saker som nyårsmål. Det finns tyvärr också personer som lite nedvärderande kommenterar mångas nyårslöften. Går man in på ett gym i januari möts man inte sällan av ett större antal personer än vanligt. På tal om nedvärderande kommentarer kan då exempelvis höras (från ’stammisarna’ på gymmet) ”Det är bara massa vandrande nyårslöften. Ge det några veckor så är de borta igen”. Det är inte en direkt supertrevlig kommentar som jag har hört på gymmet.

Tyvärr är det dock inte ovanligt att man inte orkar hålla i den vana man försöker initiera. Det finns såklart många faktorer till detta, t ex att man kanske innerst inne egentligen inte vill lägga ned vad som krävs för att erhålla denna vana.

Hursomhelst, jag har en kompis som då och då blir inspirerad och drar igång en seriös träningssejour. Många gånger har det dessvärre slutat med att hon tappar träningslusten och går in i de vanor hon hade innan.

Det blir lite tudelat när en sådan person återigen kommer och säger att hen ska börja träna och äta sunt. Självklart är det en bra ambition men samtidigt har man de historiska utfallen i minne. Den här gången har min kompis dock hållit längre än vad hon brukar och hon är verkligen sprudlande glad och full av energi för tillfället.

Jag tycker att det är så kul att se. Hennes självkänsla och självförtroende har också blivit bättre. Sommar och semester kan inte sällan vara en vansklig period då man gärna vill unna sig saker etc. Jag hoppas verkligen att hon fortsätter på denna fina inslagna väg.

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

11 comments:

  1. Wow, mandarin alltså?? Coolt som tusan, men en rejäl utmaning tänker jag. Det kanske iofs passar dig! ;).

    Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, ja det kommer bli en ordentlig utmaning! 😅

      Delete
  2. Ha, du har precis skapat mål 8 (det är väl 7 sen förut)? Men hur är det nu med "Smart", grundläggande är väl inte precist direkt och till när?

    Mvh Emigrantinvesteraren (fd Eilertregerar)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, nja det blir inget extra nyårsmål i år 😋 Funderar på att testa lite nu och se hur det går och sedan eventuellt ta med det som mål nästa år. Avsikten är inte att det ska vara något superseriöst, mer en rolig grej och utmaning. Ett mer konkret mål skulle kunna vara "ha en dialog på kinesiska under 2022" - då räcker det kanske med "Hej! Vilken underbar dag. Trevligt att solen skiner också" 🤣

      Delete
    2. Det finns ju en hemsida som kan hjälpa dig med meningen ovan, utan att gå in på namn... :-)

      嘿! 多么美好的一天。 很高兴太阳也照耀着
      Hēi! Duōme měihǎo de yītiān. Hěn gāoxìng tàiyáng yě zhàoyàozhe
      Mvh Emigrantinvesteraren

      Delete
    3. För övrigt har jag själv haft som mål att lära mig både franska och spanska, dessvärre utan större framgång (trots att jag bott i Frankrike i 3 år :-( )

      Spanska då jag har som mål att en gång åka till Syda/Central-amerika och de karibiska öarna.
      Mvh Emigrantinvesteraren

      Delete
    4. Och nu när vi ändå är inne på Kina kan jag tipsa om en utmärkt bok för dig att läsa, Systrarna Soong av JUNG CHANG. Kan verkligen rekommenderas för att bättre förstå Kina och hennes relation till Taiwan.

      Mvh Emigrantinvesteraren

      Delete
  3. Hej!
    Tack för att du har en blogg och delar med dig.
    Vill dessvärre gnälla lite och det gäller dina annonser. Varje gång jag klickar på "Read more" för att läsa hela din bloggpost så dyker det upp en irriterande annonsruta för något oftast obegripligt som jag behöver klicka bort för att komma vidare. Gissar att du inte är medveten om detta då du sällan kommer in det hållet till din egen blogg.
    Tror inte du är beroende av de få ören den annonsen genererar och därför vill jag be dig att ta bort skiten.
    Tack Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Tack för din feedback! Jag förstår att det inte är den bästa value-added funktionen för läsarna. Jag har sett på vissa andra bloggar att det ibland trillar in kritik mot reklam som dyker upp "i tid och otid". Jag vet inte riktigt vad jag ska svara, men jag har inga planer på att ta bort reklamen. Jag har just nu inte heller tid som jag väljer att prioritera på att undersöka inställningar på reklamen. Jag fokuserar hellre på att producera content, göra aktieanalyser, spendera tid med familjen etc. Jag har dock full förståelse för om man tycker att reklamen blir too much och gör att man inte vill läsa bloggen. Med det sagt, hoppas att du ändå vill kika in på bloggen ibland även framöver

      Ha en fin helg!

      Delete
  4. Vilken utmaning, det känns ju inte som det enklaste språket att lära sig. Men roligt och perfekt med mandarin-språkiga vänner som kan hjälpa till. Jättekul att vilja lära sig något nytt.

    Jag har börjat snegla på Esperanto och beställde en bok på bokbörsen om det (den har dock inte kommit än). Grundidén till ett språk för "alla" är fin och det hade varit roligt om det kunde blåsas liv i den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Får hoppas jag kan lära mig lite iaf 😅 Du är en bra förebild och inspiration (bland annat) när det kommer till att lära sig nya saker. Häftigt med Esperanto, jag visste faktiskt inte vad det var så jag var tvungen att googla - men verkar coolt! Du får rapportera sen hur det går :)

      Delete