Pages

Saturday 9 July 2022

Veckans aktieköp v.27

Rapportperioden har kommit igång mer på allvar, kul! Nästa vecka kommer det dock att trilla in många fler rapporter 😊 Under veckan som gick har jag totalt genomfört 2 aktieköp.

Jag började veckan med att på måndagen köpa aktier i Castellum till kursen 127,00 kr. Jag har skrivit en hel del om Castellum på sistone och min åsikt om att aktien handlas allt för lågt för tillfället står fast. Castellum har höjt utdelningen 24 år i sträck och baserat på innevarande års utdelning erhålls en direktavkastning på 5,98% på min köpkurs i veckan. Det tycker jag är jag attraktivt.

Vidare har jag köpt aktier i NCC. I likhet med Castellum är NCC en aktie som har gått riktigt svagt i år. Faktum är att NCC var den första aktie som jag någonsin köpte när jag inledde min investerarkarriär. Det känns därför kul att sluta cirkeln och återigen välkomna byggbolaget in i portföljen. Skulle bolaget komma i närheten av sitt finansiella mål om en vinst per aktie på minst 16 kr under 2023 är aktien riktigt attraktivt värderad för tillfället.

Ponera att man tror att NCC lyckas uppnå sitt finansiella mål och att man antar ett konservativt P/E om 10 gånger vinsten, då landar vi på en riktkurs på 160 kr. Det är givetvis ett förenklat exempel men påvisar ändå lite på potential (personligen tycker jag P/E 10 är för lågt, men det tar å andra sidan indirekt lite höjd för att bolaget inte lyckats hela vägen med att uppnå 16 kr i vinst per aktie nästa år.

NCC återköper aktier och äger idag över 3% av det totala antalet utestående aktier. I april beslutade styrelsen att man höjer utdelningspolicyn från att tidigare minst 40% av resultatet efter skatt skulle betalas ut till aktieägarna till att nu cirka 60% av vinsten ska betalas ut till aktieägarna i form av utdelning. Min köpkurs i NCC landade på 104,20 kr.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?


6 comments:

  1. Avvaktar vad som skall hända med marknaden. Skippar fastigheter just nu. Inga transaktioner denna vecka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir spännande att ser hur allt utvecklas framöver. Ja, fastighetssektorn känns ratad på många håll för tillfället. Jag gillar att fiska lite motvals ibland :)

      Delete
  2. God helg!
    Denna vecka blev det bara ett enda köp i Peab, vår favorit! :-)

    (Har en gammal IPS där jag småköpte fastighetsbolag dock)

    Äntligen börjar Q2:na presenteras nästa vecka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. God helg!

      Snyggt! Ja, Peab gillar vi :) Det ska bli mycket spännande med alla rapporter!

      Delete
  3. Ingenting ett längre tag nu. Avvaktar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint att avvakta, det kommer nog bli intressanta lägen framöver :)

      Delete