Pages

Wednesday 20 July 2022

The Crowd Effect

Jag gillar som bekant att fundera. Nu har jag funderat igen och har landat i något som jag kallar The Crowd Effect. Det finns säkert något ’proffsigt’ ord redan för detta, men The Crowd Effect fick bli mitt ordval i brist på annat 😊

Ponera att du är ett stort fan av allt kul man kan göra på Disneyland. När jag besökte Disneyland senast kallade man nöjesparken för ’The happiest place on earth’. Det uttrycket är lätt att skriva under på. Disneyland är magiskt med alla fantastiska och spännande berg-och-dalbanor och karuseller, all glädje och förväntan som finns i luften, Disneyparaden etc.

Utgångspunkten är således att Disneyland är ett ställe man verkligen gillar. Det skulle vidare vara magiskt att få ha Disneyland helt för sig själv och det sällskap man är där med. Av naturliga anledningar är det dock inte särskilt troligt att det inträffar.

Ju fler folk som är på Disneyland samtidigt som dig så torde dock njutningen av att vara på Disneyland (givet att du inte är aktieägare 😉) gradvis sjunka (detta skulle man kunna anta är sant för en stor del av populationen). Om jag går till Disneyland för att jag vill åka så mycket som möjligt, då är det sannolikt inte som mest uppskattande om jag behöver stå i kö 3 timmar för varje sak jag vill åka. Det är exakt det här som jag syftar på när jag pratar om The Crowd Effect.

Nu på sommaren är det många som vill ut och sola och bada. Vi alla har säkert en strand/badplats vi tycker lite extra mycket om att vara på – åtminstone om det inte regnar och givet att det finns tillräckligt med plats så att vi får den ”privacy” som vi önskar när vi solar och badar.

Personligen tycker jag inte att det är superkul att stå i kö i 3 timmar för att åka något på Disneyland (jag vet att det finns ’fast pass’) och jag tycker inte heller att det är särskilt lockande att lukta rakt in i en främmande människas armhåla på stranden.

Frågan i nästan steg blir då t ex: Varför går jag till stranden? Är det mer värt att gå till stranden tidigt på morgonen när det nästan inte är någon annan där? Eller är det mer värt att gå till stranden om det är lite mulet jämfört med stekande sol (där sämre väder också torde ’jaga iväg’ en del folk)?

Väldigt mycket handlar om perspektiv och egna preferenser. Många tycker inte om att springa i Stockholm på grund av all trafik. Å andra sidan kan man springa genom de allra mest centrala delarna i huvudstaden en söndagsmorgon kl. 06 utan att knappt bli påverkad av någon bil.

Personligen föredrar jag att sträva efter att exempelvis kunna bada som jag önskar, springa utan att behöva stanna stup i kvarten och att vara på ett nöjesfält när det är färre folk i omlopp. Jag njuter därför mer av ett avkopplande bad mer eller mindre ensam på morgonen, går på nöjesfält när det av någon anledning väntas vara färre folk där och springer på ställen där omgivningen inte stör mig.

Jag tycker också att man kan knyta an The Crowd Effect till börsen och investeringar. När The Crowd Effect uppstår på börsen (= när en aktie är haussad och många redan har investerat) har sannolikt redan de bästa investeringsmöjligheterna passerat.

I likhet med att jag gärna badar när det är färre folk runtomkring investerar jag också (allt annat lika) hellre i aktier som inte är super-haussade. Kommentarer som kan tolkas ifrågasättande när jag redovisar mina aktieköp är därför något som påvisar att det inte är en super-haussad aktie. Det är som bekant sannolikt inte när alla är positiva till börsen som de bästa investeringsmöjligheterna finns.

1 comment:

  1. Håller med dig helt. När de flesta andra trängs i frukostmatsalen, på hotellet, tar vi på en tröja och sitter ute i lugn och ro.

    ReplyDelete