Pages

Saturday 2 July 2022

Veckans aktieköp v.26

Den gångna börsveckan inledde starkt för att sedan ånyo falla tillbaka (även om en uppgång noterades på fredagen). För egen del har jag inte spenderat supermycket tid på börsen i veckan. Jag har lagt in ett gäng kurslarm hos Avanza och om/när något kurslarm utlöses loggar jag in på depån och köper aktier i bolaget som kurslarmet innefattade.

Totalt gjorde 4 aktieköp i veckan. Utöver det har jag också investerat några tusenlappar i indexfonden SEB Sverige Indexnära A.

På aktiefronten fyllde jag på mitt innehav i G5 Entertainment. Sentimentet kring aktien har varit svagt i veckan. Operativ chef sålde 25 000 aktier. Det är en hyfsad summa i absoluta tal, i relativa tal utgör det dock endast 5% av det insynspersonens totala aktieinnehav (innan försäljningen). Sentimentet gynnades inte heller utav att ABG gjorde en analysuppdatering som mynnade ut i att man sänker värderingsintervallet på G5. Jag fyllde på mitt aktieinnehav till kursen 196,20 kr.

I veckan har jag också köpt aktier i Fastpartner. Köpkursen denna gång landade på 59,90 kr. I likhet med fastighetssektorn generellt har man haft en riktigt svag utveckling på börsen i år och man handlas just nu långt under senast redovisade substansvärde. På tisdag kommer bolaget att presentera sin Q2-rapport. Det ska bli väldigt intressant att ta del av rapporten.

Vidare har jag fortsatt att köpa aktier i Peab. Mitt kurslarm på 60 kr löstes ut i veckan och jag handlade aktier för 59,65 kr per styck. Aktien är ner närmare 50% i år. Då tycker jag ändå inte att aktien var häpnadsväckande dyr innan nedgången tog vid. Bolaget uppger i senaste årsredovisningen att närmare 50% av omsättningen härstammar från offentliga kunder. Det fortsätter också att trilla in en strid ström av nya avtal, där 90% av avtalen har ett ordervärde på under 500 mkr – något som bidrar till ökad diversifiering.

Avslutningsvis har jag även fortsatt att köpa aktier i Castellum. Den här gången fick jag betala 130,75 kr för att komma över ett gäng aktier i Castellum. Min tes och förhoppning är att det ska visa sig vara attraktiva långsiktiga köpnivåer just nu i Castellum. Som alltid är det dock svårt att veta var aktier bottnar ur och just nu är sentimentet som bekant svagt inom inte minst fastighetssektorn. 

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

4 comments:

  1. Trenden känns tyvärr ner men jag försöker sitta lugn i båten och styra någorlunda åt rätt håll. Det finns köplägen men jag väntar på att pengarna rullar in. På mitt konto i Sveriges östra grannland är jag mer försiktig och satsar utdelningar och större bolag och inga små instabila företag eller förhoppningar. Jag har varit passiv men nu när jag har semester har jag passat på. Har länge kollat på teknikkonsulten Tietoevry f.d. Tietoenator. 6% DA, P/E 9,7 enligt börsdata och hyfsat välkapitaliserat bolag. PEG 0,05.
    Andra bolaget som jag har köpt in är Kesko. Kesko konkurrerar inom områden som dagligvaruhandel, bygghandel t.ex. Byggmax och bilhandeln. Bygghandeln Försäljning +13,9% i Maj, tillväxten var 16,7% i Finland, 12% i Sverige och 5,4% i Norge. Dagligvaruhandeln + 7,4. Bilhandeln gick tyvärr åt fel håll dock -17,9% p.g.a dålig tillgänglighet på bilar. DA 5,1% P/E 13,9. Kassan är tyvärr mindre och skulderna högre än Tieto enligt börsdata.

    Ha en bra lördag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra att sitta lugn i båten och styra åt rätt håll! Spännande köp, jag har funderat på att läsa på mig lite kring de bolagen man har aldrig kommit till skott :)

      Tack detsamma!

      Delete
  2. Inga köp i B3?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inga köp i B3 den här veckan. Jag har i juni ökat mitt innehav i B3 med cirka 20% så har en ganska hygglig stek där nu :) Kommer aktien ner mot 90 kr igen kanske det blir nya köp dock ;)

      Delete