Pages

Saturday 3 September 2022

Veckans aktieköp: v.35

Det är fortsatt lite oroligt på marknaden. Många bedömare ”varnar” för en stökig höst på börsen. Som alltid har jag ingen aning vart börsen är på väg i det korta perspektivet, men det ska bli intressant att följa händelseutvecklingen. I veckan genomfördes nedan tre aktieköp.

EVOLUTION: På torsdagen fick jag en push-notis från Avanza om att mitt kurslarm på EVO hade lösts ut. Jag loggade då in på min depå och köpte ett knippe aktier. Köpkursen per aktie landade på 822,60 kr. Givet min vinstprognos för helåret 2022 innebär min köpkurs att EVO handlas kring P/E 20. Det tycker jag är en tilltalade värdering för ett bolag som växer som EVO.

INVESTOR: Jag har i veckan sålt av mitt innehav i en av mina indexfonder för att istället sätta dessa pengar i arbete i det anrika investmentbolaget Investor. På fredagseftermiddagen handlades Investor (enligt hemsidan IB-index) till en substansrabatt på 15,4%. Det är en attraktiv nivå och Investor är ett välskött bolag med fin historik. Jag köpte mina aktier till kursen 166,88 kr.

INWIDO: Jag har i veckan välkomnat Inwido tillbaka in i portföljen. Detta var ett bolag jag köpte under covid-raset och sedan sålde med en god förtjänst. Veckans köpkurs landade på 104,60 kr. Jag tycker att det är en intressant risk/reward ur ett långsiktigt perspektiv. Jag har som ambition att publicera ett längre inlägg om Inwido framöver.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

6 comments:

  1. Blev följande köp: Thule, Investor Electrolux och Peab

    ReplyDelete
  2. Helt klart intressanta köp från dig. Själv sålde jag Semcon och köpte Coor för pengarna och sedan har jag en liten slant kvar. Valde också att sälja mina två minsta innehav Raketech och Swedencare som var mindre än 0,01 av portföljvärdet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint med Coor! Jag säljer också av lite mindre innehav.

      Delete
  3. Åh jösses, jag läste först lite för snabbt och trodde att du sålt allt ditt innehav i Investor! Men när jag läste igen blev jag lite lugnare :-).

    Hoppas du har en fin helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, Investor-aktierna får man vara rädd om :)

      Tack detsamma!

      Delete