Pages

Saturday 17 September 2022

Veckans aktieköp: v.37

Vinstvarningssäsongen är inledd efter att ett gäng vinstvarningar har trillat in i veckan. Det är dock fortfarande några veckor kvar av kvartalet så det kommer nog hända en hel del ytterligare innan Q3-siffrorna ska presenteras för marknaden. Under veckan har följande 3 aktieköp genomförts.

CASTELLUM: Jag har i veckan utökat mitt innehav i Castellum, vilka därigenom ytterligare befäster positionen som portföljens största fastighetsbolag. Köpkursen landade på 132,80 kr. Som många andra har jag under veckan lyssnat på Sparpoddens intervju med Rutger Arnhult. Intervjun bidrog till att ytterligare stärka min långsiktiga syn på Castellum.

INWIDO: För tredje veckan i följd har jag köpt aktier i Inwido. Denna gång fick jag betala 101,20 kr per aktie. Detta är fortsatt en position under uppbyggnad och fortsätter aktien att handlas kring dessa nivåer eller lägre köper jag gärna än mer aktier. Det ska bli väldigt intressant att se hur orderingången utvecklas under de kommande kvartalen. Man kan dock konstatera att marknaden har tagit höjd för tydligt sämre momentum.

SBB: Fastighetsbolaget som kan beskrivas med orden ’storblankad småspararfavorit’. Det är fortsatt endast Sven-Olof Johansson som har genomfört något insynsköp sedan Q2-rapporten presenterades. SBB är ett av mina minsta innehav i portföljen och jag har i veckan passat på att (spekulations)köpa lite till kursen 14,02 kr. Framtiden får utvisa vad det är blankarna har för kort i sina händer samt hur bolaget lyckas med målet att stärka balansräkningen.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

14 comments:

  1. Jag har också köpt Castellum och SBB. Jag lade in en köporder på 13,95 på SBB som gick igenom. Även för mig är det ett litet innehav, ska bli spännande att se vad som händer där på lite längre sikt.

    Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt, grymt fångat på 13,95! Oavsett vad som händer i i SBB känns det som att det är något som det kommer pratas om i flera år till :)

      Delete
  2. Hej! Blev som många andra Castellum och SBB där merparten låg på Castellum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Snyggt! Känns som det finns mycket intressant i fastighetssektorn nu :)

      Delete
  3. Mycket fastigheter som köps trotts inflationen och eventuella vinstvarningar? Själv köpte jag 1, Hexpol 2, Peab och SHB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ska bli intressant att se hur fastighetsbolagen får (eller inte får) igenom hyreshöjningar i linje med inflationen (exkl. bostadsfastigheter). Nice med köp i Peab och SHB!

      Delete
  4. Intressant intervju på sparpodden med Rutger Arnhult

    ReplyDelete
  5. Småköp i aoj, elux,G5,sbb D, castellum,ogunsen,tele2, o peab

    ReplyDelete
  6. Tack för att du delar dina tankar. Jag har också köpt Castellum på 132 :) , Volvo, Uber, Castellum och Moderna och Humble Group är mina 5 största.

    ReplyDelete
  7. God eftermiddag!
    Köpte Cibus, Electrolux, Millicom, PEAB och Realty Income. Håller ett öga på Essity, Intrum och Telia.
    Det kom ett uppköps erbjudande på STORE Capital Corp i veckan och det blir nog tyvärr till att sälja av. Enda positiva med det är att min belåning kommer ned en bit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!
      Fina köp! Någon krona till ned på Telia är jag också lite sugen på köpa in mig där igen :) Grattis till budet!

      Delete