Pages

Saturday 24 September 2022

Veckans aktieköp: v.38

Det har ånyo varit en stökig vecka på börsen. Vart börsen tar vägen i närtid har jag ingen aning om. Istället försöker jag fokusera på att köpa aktier i bolag jag långsiktigt finner attraktivt värderade. I veckan har nedanstående aktieköp genomförts.

CASTELLUM: Fastighetsbolaget Castellum har ambitioner om att nästa år bli en så kallad dividend aristocrat, vilket är ett epitet man erhåller när man har höjt utdelningen 25 år i följd. Bland investerarkollektivet verkar dock inte denna ambitionsnivå för förtillfället vara särskilt upphetsande. Castellum-aktien har sjunkit cirka 50% hittills i år. Jag passade i veckan på att utöka mitt innehav i Castellum genom att köpa aktier till kurserna 124,50 kr respektive 123,30 kr. Enligt årets utdelning ger den lägsta köpkursen en direktavkastning på 6,16%.

EVOLUTION: Evolution bröt i veckan ned under 800 kr. Min köpkurs hamnade dock på 805 kr, vilket enligt min vinstuppskattning för 2022 ger ett P/E-tal på strax under 20. Det tycker jag är en attraktiv värdering för ett tillväxtbolag som EVO.

FASTPARTNER: Inom fastighetssektorn gjorde jag i veckan också ett köp i Fastpartner, där köpkursen landade på 58,90 kr. Jag tycker att det är en långsiktigt attraktiv nivå för Fastpartner, ett bolag som intagit en mer defensiv approach under de senaste åren. Flertalet insynsköp har på sistone också noterats i Fastpartner.

INVESTOR: Under veckan har jag fyllt på mitt innehav i det anrika investmentbolaget Investor. Köpkursen landade på 162,20 kr. För första gången någonsin har Investor tagit sig upp på listan över ett av mina 10 största innehav, bland annat till följd av att jag har konsoliderat in lite finansiella medel från tidigare fondinnehav i mitt Investor-innehav. Enligt hemsidan IB-index motsvarar min köpkurs en substansrabatt på cirka 16% jämfört med fredagens stängningskurs.

INWIDO: För fjärde veckan i följd har jag köpt aktier i Inwido. Denna gång fick jag betala 93,85 kr per aktie. Detta är fortsatt en position som är under uppbyggnad. Det ska bli väldigt intressant att se hur orderingången utvecklas under de kommande kvartalen. Man kan dock konstatera att marknaden har tagit höjd för tydligt sämre momentum framöver.

RAKETECH: I veckan blev det också ett köp i Raketech, där jag fick betala 16,84 kr per aktie. Enligt min vinstprognos för 2022 ger det ett P/E-tal på 6,9. Jag tycker att det är en attraktiv värdering nu när vi har gått in i bolagets starkaste period på året, där förutom sportsäsongen i USA också fotbolls-VM är spännande saker att hålla koll på framöver.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

12 comments:

  1. Räntorna stiger och det blir svårare för företagen att betala skulderna. Även för vanligt folk blir det detsamma. Var inte född 91 men pratar med morsan ibland om hur det var då.

    Själv har jag endast gjort ett köp och det är i SHB. Visst kan det vara lite jäv när det är döttrarna som skall utvärdera sin egen far men samtidigt är det ju dem som skall ta över arvet om allt går rätt till. SHB får ändå ses som stabilt jämfört med t.ex. Swedbank och SEB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint med Handelsbanken, det är mitt största bankinnehav för närvarande :)

      Delete
    2. @Mikael:
      Tycker att du talar emot dug själv här. Jag själv är född mitten på 1970-talet så vet mycket väl vad 1990-tals krisen innebar. Om du är rädd för att företag eller för den delen banker kommer få problem pga av högre räntor så är ju inte SHB ett självklart val. Förvisso var väl SHB den enda banken som inte gick i kk (SEB klarade sig väl också mem på ett hårsmån) men onekligen gick många banker i kk. Nu har väl bankerna en bättre kreditvärdighet men fortfarande skulle jag inte bli förvånad om någon bank (kanske en större bank i Europa som Deutsche Bank, Unicredit) skulle få problem som skulle göra att vi kan få en bank kris igen.

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
  2. Blev Castellum, Cibus och Investor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina bolag som jag tycker handlas till attraktiva nivåer :)

      Delete
  3. Hur gör ni andra för att få bort hjärnspöken under dessa tider med kontinuerlig nedgång? Min filosofi är buy and hold. Jag har ingen avsikt att sälja någonting inom en 20 års period. Utdelningarna tickar in varje månad. Men värdet på portföljen har sjunkit drastiskt. Jag måste försöka få in i hjärnan att portföljens värde nu är rätt så irrelevant. Men det är inte lätt.....Mina utdelningar ligger på strax under 700 000 årligen så värdeminskningen på portföljen är ju overkligt stor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grattis till riktigt imponerande utdelningssiffror!! Några förslag från mig:
      - Följ inte börskurserna flera gånger per dag
      - Fokusera på bolagens verksamhet
      - Kolla inte värdeutvecklingen på portföljen
      - Lägg tid på andra saker om du inte analyserar bolag eller genomför transaktioner
      - Lek med tanken hur mycket extra utdelning du får om du investerar 700 000 kr (= hela årsutdelningen) i bolag med DA på 4%, 5%, 6% etc
      - Om man ändå kollar portföljvärdet kan man leka med tanken vad portföljen skulle vara värd om alla dess innehav når upp till dina motiverade värden
      - Minimera din exponering mot 'brus'

      Delete
    2. Tack för goda råd. Har helt slutat att logga in den senaste veckan.

      Delete
  4. Har ökat i två finska bolag, Fortum och Nokian tyres. Bra att Fortum lämnat Tyskland och uniper. Bara o blicka framåt. Får se hur det blir med utdelningen framöver.
    Sen tog jag in ett nytt innehav också, wallenstam. Vägade lite mellan wallenstam eller Fabege.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt! Fabege är jag sugen på men har egentligen fullt i fastighetsdelen av portföljen :)

      Delete
  5. Hur ser du på Castellum och rykterna som går om dem och deras utdelning, där utdelningen eventuellt skulle slopas?

    Tack för ett strålande inlägg återigen!

    Jag tänkte tipsa om ett mobilabonnemang där det inte finns några bindningstider, pappersfakturor eller krångliga avtal. Vimla heter mobilabonnemanget och går du via min länk nedan får både du och jag 10kr rabatt Varje månad! Följ länken här: https://vimla.se/?201902151647219593

    Vimla använder sig av telefonoperatören Telenors fina mobilnät, själv bor jag ute på landet och vistas en del i skogen och täckningen är toppen här ute - sällan jag upplever några problem med täckningen. Förövrigt är Vimlas målsättning att vara Sveriges mest användarvänliga mobiloperatör, stålande val för studenter där det finns både student vänliga planer och studentrabatter. Personligen tycker jag att Vimla är ett tveklöst bra val som också är värt att prova!

    https://vimla.se/?201902151647219593

    ReplyDelete