Pages

Tuesday 25 October 2022

B3 lanserar nya finansiella mål

På torsdag presenterar B3 Consulting Group sin Q3-rapport. I samband med detta har man också bjudit in till en investerarträff där man kommer att gå igenom sina nya finansiella mål.

Det ska bli mycket spännande att se vilka nya finansiella mål B3 antar. Per idag har man följande finansiella mål:

  • Uppnå minst 10% rörelsemarginal under 2022
  • Passera 1 miljard i omsättning inom 3 år från 2020
  • Skuldsättningsgraden som andel av EBITA ska normalt understiga 1,5
  • Bolaget ska årligen dela ut upp till två tredjedelar av bolagets resultat efter skatt

När det gäller rörelsemarginalsmålet ser jag gärna att man fortsatt har som mål att den ska uppgå till minst 10%. Det skulle utgöra en bra grund- och stabilitetsnivå i caset. Enligt mig har den marginalexpansion som uppvisats på senare tid varit den viktigaste triggern i mitt case när jag investerade i B3.

En annan viktig faktor bakom B3s utveckling på sistone är styrelseordförande Sverre. Han har köpt en stor mängd aktier under det senaste året, något som har bidragit till ett ökat intresse för B3-aktien.

Personligen tror jag inte han köper en stor mängd aktier utan att ha en ambitiös agenda framåt. Under perioden 2011-2021 hade B3 en genomsnittlig årlig intäktstillväxt på 19%. Det är imponerande.

Drar man ut den trenden (utifrån min intäktsprognos för helåret 2022) landar man inte långt ifrån 2 miljarder kronor i intäkter 2025. Ju större man blir desto mer utmanande blir det givetvis att upprätthålla en hög tillväxttakt i procentuella termer.

Vi har nu också gått in i mer utmanande omvärldstider. Trots detta skulle jag vilja se att B3 sätter som intäktsmål att intäkterna under 2025 ska överstiga 2 mdkr. Jag säger inte nödvändigtvis att jag tror på 20% organisk tillväxt framöver, men jag utesluter inte förvärv och start av nya joint ventures för att supportera detta potentiella mål. Två mdkr är ett ambitiöst mål, men det skulle vara häftigt om de spände bågen.

Ska man dra till med förvärv krävs ju att det finns pengar att tillgå (alt att de emitterar fler aktier). Med det i beaktande skulle jag ändå vilja att B3 skruvade upp sin utdelningsandel något. En utdelningspolicy som stipulerar att 70-75% av vinsten efter skatt fördelas ut till aktieägarna skulle jag inte tacka nej till. Givetvis ska inte pengar delas ut om den finansiella ställningen inte är stark nog eller om det uppenbarar sig ett bra förvärvstillfälle etc.

Sammanfattningsvis vill jag gärna se följande finansiella mål:

  • Minst 2 miljarder kronor i intäkter 2025
  • En rörelsemarginal på minst 10% per år
  • 70-75% av resultatet efter skatt delas ut till aktieägarna

No comments:

Post a Comment