Pages

Sunday 16 October 2022

Portföljnyheter i veckan: v.41

Det har i vanlig ordning hänt en hel del under den gångna börsveckan. I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som har hänt utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: På onsdagen annonserades det att B3 vunnit uppdraget att utveckla ett nytt verksamhetsstöd åt Kammarkollegiet, något som kommer att ske i samarbete med Redpill Linpro AB. Uppdraget sträcker sig över 2 år (med en estimerad omfattning av 5 000 timmar), där det också finns en option till ytterligare 2 år eller 3 500 timmar. Uppdraget inleds den 17 oktober.

Min kommentar: B3 har på sistone varit sparsamma när det gäller pressmeddelanden om nya uppdragsavtal, där är därför tillfredsställande att se att man ingått ett nytt avtal. Det känns också bra att stärka positionen inom myndighetssegmentet.

FASTPARTNER: På tisdagen annonserade Fastpartner att MGL Sushi etablerar sig på entréplan på Gustav III:s Boulevard 36 i Centrala Frösunda. MGL Sushi har idag 4 restauranger i Stockholm. MGL Sushi Centrala Frösunda uppges öppna för gäster under senhösten 2022.

Min kommentar: Jag tycker att det är kul att se att Fastpartner gradvist fortsätter att plocka in nya hyresgäster i Frösunda. Det är viktigt att övrig service (såsom t ex restauranger och gym etc) ligger i nära anslutning till kontorslokaler och på så sätt skapar en ökad attraktionskraft för fastigheterna och området i stort.

H&M: Under perioden 3-7 oktober återköpte H&M 1 145 000 egna aktier. Efter förra veckans köp äger H&M totalt 16 045 045 aktier, vilket motsvarar 0,97% av det totala antalet utestående aktier. I veckan har familjen Persson ännu en gång genomfört insynsköp i H&M. Denna gång köpte man aktier för 468 mkr, genomsnittsköpkursen uppgick till 107,60 kr. Familjen Persson äger nu 53% av kapitalet i H&M.

Det har i veckan också rapporterats att ett varsel om uppsägning lämnats över till facket och Arbetsförmedlingen. Totalt ska detta innefatta 69 butiker och drygt 400 medarbetare. Enligt H&M ska alla berörda anställda erbjudas fortsatt anställning i butik och siffran drygt 400 är en uppskattning från bolaget avseende hur många som väntas tacka nej till ny tjänst.

Min kommentar: Sakta men säkert fortsätter H&M att öka andelen återköpta aktier. Till nuvarande aktiekursnivå tycker jag det är helt rätt att man återköper aktier. Det är också uppmuntrande att se att familjen Persson genomför ytterligare insynsköp. Resan mot att långsiktigt dammsuga marknaden på H&M aktier fortsätter således i regelbunden takt. Det är också positivt att se att H&M fortsätter jobba med att stärka upp effektiviteten i verksamheten, bland annat genom att optimera butiksportföljen.

HANDELSBANKEN: I veckan har det informerats att den danska konkurrensmyndigheten har godkänt Jyske Banks förvärv av Handelsbankens danska verksamhet. 

Min kommentar: Som väntat godkände den danska konkurrensmyndigheten affären. Handelsbanken har tidigare informerat att affären väntas slutföras i Q4 2022.

JM: På tisdagen meddelades det att Swedbank Robur ökat sitt ägande i JM till strax över 5% av aktierna. Detta efter att Swedbank Robur ökat sitt aktieinnehav från 3,40 miljoner aktier till 3,46 miljoner aktier.

Min kommentar: Generellt dyker det inte upp särskilt många positiva nyheter kring JM för tillfället. I nyhetsflödet pekar minst sagt det mesta nedåt, t ex sjunkande bostadspriser, lågt antal nya produktionsstarter och högre byggnadskostnader. Det är åtminstone trevligt att se någon större aktör i ägarlistan vara villig att utöka sitt innehav på nuvarande kursnivåer. Tyvärr har JM nu paus på aktieåterköpen inom ramen för den tysta perioden inför kvartalsrapporten, annars skulle det gärna ha varit trevligt att se återköp på dessa kursnivåer.

NCC: Under perioden 3-7 oktober återköpte NCC 537 310 aktier. NCC äger nu 7,49% av det totala antalet utestående aktier i bolaget.

I veckan har DI rapporterat att NCCs huvudägare Nordstjernan sålde aktier i september innan NCC vinstvarnade för det tredje kvartalet. Sammantaget sålde Nordstjernan 1,57 miljoner aktier till en genomsnittskurs om 102 kr per aktie. Till följd av försäljningen minskade Nordstjernans ägarandel avseende antal aktier från 16,8% till 15,4%. Senaste gången Nordstjernan sålde aktier uppges innan försäljningarna i september ha varit under 2017.

Min kommentar: Aktien handlas efter vinstvarning fortsatt väldigt lågt och NCC har därför fortsatt med större återköp (mätt i antal aktier) jämfört med tidigare. Som jag har skrivit många gånger förr tycker jag NCC gör helt rätt som återköper aktier på dessa kursnivåer.

Gällande Nordstjernans aktieförsäljning uppger man (givetvis) att man inte hade någon information om NCCs vinstvarning. Jag vill inte diskutera legala frågor, jag utgår ifrån att Nordstjernan har koll på när man får sälja aktier. Som ägare i NCC kan man dock bli lite nervös över att Nordstjernan, efter ett oerhört svagt börsår för NCC-aktien, väljer att sälja aktier till genomsnittskursen 102 kr – detta efter att inte ha sålt några aktier sedan 2017.

Nordstjernan, som dock fortsatt är klart största ägare i NCC, har fått en hel del kritik på senare tid efter att flera av deras innehav har haft en svajig utveckling, t ex i NCC, Bonava, Nobia och Attendo. 

Det blir lite motsägelsefullt när klart största ägaren – via styrelsen – beordrar aktieåterköp för att man (rimligtvis) anser aktien vara lågt värderad men samtidigt säljer man själva aktier. Efter Q3-rapporten kommer jag kolla särskilt efter insynsköp i NCC. Även om det på vissa håll redan finns betydande insynsägande skulle jag väldigt gärna se att man köper mer på dessa nivåer – givet att man själva tror på 16 kr i vinst per aktie torde en kurs kring 80-85 kr vara väldigt attraktiv.

1 comment:

  1. Ärligt talat! Jag fattar noll angående vad Nordstjernan håller på med och avstår från att äga de aktier/ bolag där de är ägare. Jag blir galen.

    Roligt att Handelsbanken har lyckats med försäljning och fått godkänt.

    Kommer med endast två nyheter.

    1. Electrolux säljer fabrik i Memphis.

    2. Skanska har endast fått 1 order. Det handlar om att renovera Wiliams Bridge i New York.

    Sammanfattningsvis börjar jag bli orolig för

    1. att lågkonjukturen är på väg.

    2. Att folk skall bli spelberoende p.g.a. massarbetslöshet.

    Ta hand om er var försiktiga. (Tog själv studenten 2007) men var arbetslös.

    ReplyDelete