Pages

Wednesday 23 November 2022

Betsson-presentation hos Penser

Twitterprofilen ”Arvidsson (@swenix_)” tipsade om Pensers temadag ”Sport och digital underhållning” – vilken gick av stapeln förra veckan. Det var en dag där bland annat Betssons VD Pontus Lindwall var med och presenterade.

Det är alltid trevligt att lyssna på Pontus. Nedan är en summering kring delar av det som sades.

Pontus pratade om att Betsson har en ”väldigt konkurrenskraftig produkt” när det kommer till sportboken, något som har åstadkommits efter betydande investeringar under de senaste åren. Det hävdades att det inte finns särskilt många bra sportböcker på marknaden och att Betsson anser sig ha en av de absolut bästa.

Han nämnde också vikten av geografisk diversifiering. För Betssons del visade sig detta genom hur väl man lyckades kompensera för bortfallet av Nederländerna (min kommentar: vi hoppas att vi slipper syna hur väl Betssons diversifiering står upp om det skulle bli strul i Turkiet).

Innan Betsson gör entré på en ny marknad läggs vikt vid att exempelvis undersöka hur långt landet har kommit gällande teknikutvecklingen, hur regelverket ser ut, hur konkurrenssituationen ser ut och vad Betsson kan erbjuda den specifika marknaden. Man gör sedan en initial lansering och om utvecklingen går som planerat skalar man upp alltmer. Om saker och ting inte utvecklas som planerat tvekar man inte att dra ned på satsningen, vilket bland annat har noterats i Tyskland på senare tid.

När det gäller Latinamerika pratade Pontus om att det är en gigantisk (framtida) marknad. Det är en marknad som ligger långt efter Norden i den teknologiska utvecklingen och antalet digitala kunder etc.

För Nordamerikas del är det en fragmenterad marknad med många olika regelverket att ta hänsyn till i respektive delstat etc. Vidare är det en marknad som präglas av hög kundanskaffningskostnad. Pontus påtalade att detta är något som gör att det kommer vara svårt att nå tillfredsställande lönsamhet i B2C-affären (varpå Betsson inte satsat mer på B2C-affären i USA).

När det gäller affiliation uppgav Pontus att det är ingen operatör som tycker om att betala mycket pengar till affiliates-aktörer. Han berättade däremot att affiliates är duktiga på sina nischer och att de många gånger gör ett bra jobb.

Vidare anser Pontus att det är ”märkligt” att inte analytikerkåren värderar spelbolagen högre utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

När det kommer till fotbolls-VM spås det bli en stor händelse med mycket aktivitet. Från Betssons håll hoppas man lite extra på att latinamerikanska lag ska gå långt i turneringen, detta då Betsson har många kunder där. Det är i regel inte många kunder som spelar på resultatet 0-0 så för spelbolagen är det ofta ett gynnsamt resultat.

Avslutningsvis bjöds det på det på en trendspaning, vilken förkunnade att allt fler kunder (inte oväntat) spelar mycket på livespel inom sporterbjudandet – ett område som numera ofta har en god sportboksmarginal.

2 comments:

  1. Turkiet är nog redan strul. Fotbolls VM blir intressant. 2 skrällar redan nu. Saudiarabien slog Argentina och Japan slog Tyskland.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verkligen skrällsegrar du nämner där, även några 0-0 matcher är fint för spelbolagen.

      Delete